Det hvide guld

Vi kender, slesker og bruger det alle sammen flittigt, hver dag. Det “hvide guld” kalder vi det. Det er da også livsvigtigt for os, i små mængde, men sandheden er bare, at de fleste af os får alt for meget af det. Jeg taler selvfølgelig om SALT. I gennemsnit spiser en kvinde 7-8 gram om dagen, mens en mand spiser 9-11 gram om dagen. I følge eksperter, bør vi dog ikke spise mere end 5-6 gram om dagen, hvilket ca. svare til 1 teske.

Jeg indrømmer gerne, at jeg også selv er alt for glad for salt. Faktisk så glad for det, at jeg som barn sneg mig ud i køkkenet når min mor ikke så det, og spiste af saltkarret. Da min mor opdagede det, fik jeg selvfølgelig den helt store, formanende tale om hvor farligt det var at spise for meget salt. Til min store ærgrelse, begyndte min mor her efter at stille salten højere oppe, så jeg ikke kunne nå det. Ja de fleste syntes jo nok at det lyder lidt væmmeligt sådan at stå og spise salt, og det er da bestemt også noget jeg er vokset fra. Men den gang, syntes jeg altså at det var fantastisk.

I dag ved jeg selvfølgelig godt at jeg skal tænke over mit saltindtag, men hvor meget salt jeg indtager har jeg altså ikke tal over. Det er da heller ikke fordi jeg holder mig tilbage, og en af mine største svagheder er chips. Men hvad er egentlig konsekvensen af for stort saltindtag, og hvor lidt salt kan man klare sig med?

Lige så usundt som rygning?

Forskere bag et amerikansk studie, har konstateret, at mad med for høj saltindhold, kan stjæle lige så mange år af dit liv, som rygning. De er også nået frem til, at hvis man nedsætter sit saltforbrug med bare 3 gram om dagen, vil det have større effekt end både rygestop, vægttab og behandling med kolesteroldæmpende medicin.

Problemet med for meget salten er, at det holder på væsken i blodet, og får blodtrykket til at stige. Et for højt blodtryk er i sig selv farligt, da det kan føre til blodpropper. Hertil kommer det faktum, at saltet gør blodårerne stivere hvilket øger risikoen yderligere. Det er altså en stor belastning for hjertesundheden. Her ud over er det hvide guld sat i forbindelse med mavekræft, nyresygdomme og knogleskørhed. Man mener også at for meget salt kan være medvirkende til overvægt, i det at det øger appetitten og tørsten efter sukkerholdige drikke.

For sjov skyld, har jeg prøvet at finde frem til hvor meget salt der skal til for en direkte dødelig effekt. I en artikel fra Illustreret videnskab står der, at der skal hele 48 teskeer til. Det må alligevel også siges at være en del, og jeg tror næppe at det smager godt med så meget salt på en gang. Faktisk er jeg ret overbevist om, at du får det ret dårligt længe før du når op på de mængder.

Læs selv artiklen fra illustreret videnskab, og bliv klogere på 11 almindelige vare du har i dit køkken, der kan være dødelige i de forkerte mængder. KLIK HER.

Kan man få for lidt salt

Som jeg indledte med at skrive, så er slat livsvigtigt for os i små mængder. Det er det fordi, det er med til at holde væskebalancen i skak, og er væsentlig for de signalstoffer der får hjerne og hjertet til at fungere. Når det er sagt, så skal der så lidt salt til, at det er næsten umuligt at få for lidt salt. Der skal nemlig ikke mere end ét enkelt gram til om dagen. Det gælder også selv om du træner meget, og dermed udskiller en masse salt i din sved. Det er faktisk kun i ekstreme tilfælde, som hvis du løber et svedigt maraton, eller har diarre, at du skal sørge for at få lidt ekstra salt. I disse tilfælde skal du selvfølgelig være opmærksom på at saltkoncentrationen i kroppen ikke bliver for lav.

Når du generelt ikke skal være bekymret for at få for lidt salt, så skyldes det altså dels, at vi ikke har brug for ret meget, og dels at der er salt i stor set alle madvare. Prøv for eksempel at tage et kig på de madvare du har i køleskabet. Hele 70% af det salt vi indtager komme fra færdiglavet mad som brød, pålæg og færdigretter. Herudover kommer cirka 15% af vores saltindtag fra vores egen hjemmelavet mad. Det er altså den salt vi selv tilføjer til maden. De sidste 15% kommer fra det naturlige saltindhold i maden. Hvis du gerne vil skrue ned for dit saltindtag, kan det derfor godt betale sig at lave sin mad selv.

7 gode råd til at spare på saltet

  1. Lav din mad selv. I industrien bruges der væsentlig mere salt, end man selv ville tilføje til maden hjemme. Det sker fordi man i industrien både skal tage højde for konsistens og holdbarhed.
  2. Brug andre kilder til smag. Der findes heldigvis mange gode kilder til smag, ud over ren salt. Det bedste ville selvfølgelig være helt an ugå slat ved bare at bruge forskellige krydderier og krydderurter. Soja, ansjoser, parmesan og kapers kan også bruges til at give maden smag, og mindske brugen af salt. Men brug det med måde, da disse ting også indeholder salt.
  3. Se dig for når du handler. Salt gemmer sig i mange madvare, særligt de færdiglavet retter grøntsags juice og supper. Det kan godt betale sig lige at læse bag på varerne inden du putter dem i kurven.
  4. Spar på kødpålæg. Som jeg skrev længere oppe, så indeholder kødpålæg også en del salt, prøv at spare lidt på det. Tænk gerne i alternativ pålæg, som tomater, æg, fisk og avocado.
  5. Køb nøglehulsmækret brød. Brød er også en af de ting der indeholder forholdsvis store mængder salt. Kig derfor efter nøglehulsmækret, brød, da nøglehulsmækret brød kun må indeholde ét gram salt per 100 gram. Især brød fra bageren har et højt saltindhold, på op til 2,4 gram per 100 gram
  6. Spis ost med omtanke. Ost er en stor kilde til salt. Særligt parmesan og fetaost indeholder meget salt. Skift gerne de mere saltholdige oste ud med hytteost og smelteost.
  7. Overvej natriumreduceret salt. Man kan også købe natriumreduceret salt, men man skal selvfølgelig passe på, at man ikke bare øger mængden af det salt man putter i maden, for så er man jo lige vidt.

Som sagt, så er jeg selv lidt for glad for salt, men jeg vil helt sikkert tænke mere over mit saltforbrug i fremtiden. Skriv gerne en kommentar under blogindlæget her, og fortæl hvordan du selv spare på saltet hjemme hos dig.

God søndag der ude! ❤️

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *