Gode råd i køkkenet

Nogle gange kan hverdagen være travl. Så travl, at man kan føle at det er umuligt at få enderne til at mødes. Man styrter bare forvirret rundt, fra den ene aftale til den anden, uden en eneste pause. I sådanne perioder, kan det føles helt uoverskueligt både at skulle nå at træne, og lave sund og nærende mad. Heldigvis er det både tilladt at snyde, og springe over hvor gæret er lavest, når det kommer til madlavning. I denne uge har jeg derfor et par tips og tricks jeg gerne vil dele med dig.

Planlæg dine måltider

Man kommer nemt til at stresse i køkkenet, eller spise det forkert, hvis man ikke har lagt en plan for sine måltider. Mit første råd er derfor at du laver en madplan for minimum en uge af gangen. Her skriver du ned hvad du skal have at spise til ALLE dine måltider, også mellemmåltider og snacks. Lyder det som for meget arbejde kan du altid betale dig til en færdig madplan, eller investere i en af de mange måltidskasser der er på markedet. Her er alt ordnet for dig på forhånd, og det eneste du skal bekymre dig om, er tilberedning.

Jeg kan selv godt lide at have fuld kontrol over min kost, og derfor lyder en måltidskasse ikke specielt tiltalende for mig. Den bedste måde for mig, er derfor at lave min egen madplan, med de ting JEG kan lide. Det lyder måske som meget arbejde, men jeg LOVER dig, at det er det hele værd i sidste ende. De uge hvor jeg får lavet min madplan, er ALTID de uger der går mest smertefrit for mig, og hvor jeg spiser sundest!

Forbered grøntsagerne

Står du tit og skræller gulerødder, og skære agurker, på alle mulige forskellige tidspunkter, og dag efter dag, til for eksempel snack og til madpakkerne? Hvorfor ikke bare ordne hele posen med gulerødder, når nu du alligevel er i gang? Invester i nogle transparente bøtter , og kom dine grøntsager der i. På samme måde kan du, når du skære broccoli og/eller blomkål, skære det hele, selv om du måske kun skal bruge halvdelen. Det du ikke skal bruge, putter du så i en bøtte, og gemmer til dagen efter. Kort sagt, alt hvad der kan hakkes, snittes, skrælles og skæres, ordnes når man alligevel har fat i det. På den måde er der altid grønt klar, når du skal bruge det.

Snyd, snyd, snyd og atter SNYD!

Normalvis er ordet “snyd” et negativt ladet ord, og det at snyde er ikke særlig velset. I køkkenet, er snyd dog en fantastisk god idé, så længe der er tale om rene råvare. Selv fylder jeg gerne indkøbskurven med færdigskåret salat, revnede gulerødder, champignoner i skiver, blomkålsris, frosne grøntsager af forskellig art og lignende. På den måde kan jeg både få sund og nærende mad, og spare tid i køkkenet. For mig der har en travl hverdag, er det guld vejr.

Ud over at købe mine råvare så færdige som muligt, så laver jeg også gerne mad til flere dage af gange. Egentlig hænger det meget godt i tråd med det, at gøre alle sine grøntsager klar samtidigt. Når jeg for eksempel laver frikadeller, så laver jeg gerne flere kilo af gangen, og i stedet for at stå og lave dem på en pande, så knalder jeg dem alle sammen ind i ovnen, på en bradepande. Når jeg laver gryderetter laver jeg også gerne til 8-10 personer, selv om vi kun er to. Ja faktisk alt hvad der kan fryses ned bliver der lavet ekstra af. Det hele bliver opdelt i portionsstørrelser og frosset ned i vores fryser. På den måde har vi altid noget der kan tages op, og varmes på vores travle dage.

På samme måde, så tænker jeg også i madpakker, allerede når jeg laver aftensmaden. Hvis noget af det jeg laver egner sig specielt til madpakken, så laver jeg ekstra af det, og pakker det ned til dagen efter.

Nem morgenmad

Ud over at morgenmaden gerne skulle være sund og nærende, så man får en god start på dagen, så skal den altså også være nem! De fleste af os har travlt om morgenen, når de skal ud af døren, så det skal ikke tage al for lang tid! Alt det der tager tid, kan vi gemme til weekenderne, når der skal hygges rund om morgenbordet. Selv har jeg forelsket mig i chiagrøden, som jeg gerne laver til 4 dage af gangen. For at det ikke skal blive for kedeligt, laver jeg mange forskellige smagsvarianter. Chiagrød skal lavet senest aftenen inden man skal spise det, og det gør det til en rigtig nem grød at have med at gøre. Om morgenen skal det bare hældes i en dyb tallerken, og toppes med ens yndlings topping. Her bruger jeg gerne bær og hjemmelavet nøddemysli.

Har du rester tilbage fra aftensmaden, kan det også sagtens spises som morgenmad. I virkeligheden er det jo bare noget vi har fundet på, at morgenmaden skal består af havregryn, yoghurt eller æg, bacon og franskbrød. Dine rester fra aftensmaden er sunde og nærende, og det er lige så vigtigt, når du skal ud af døren. Som eksempel havde jeg den anden dag lidt broccoli og rosenkål tilbage fra dagen i forvejen, som jeg ristede på panden, med lidt krydderi. Hertil kogte jeg et par blødkogte æg, og tog en hjemmebagt bolle ud af fryseren.

Prøv noget nyt

Det sidste råd jeg vil give, er at man prøver noget nyt ind i mellem. Det kan godt lyder lidt uoverskueligt at skulle prøve nye opskrifter, hvis man føler sig lidt udfordret i køkkenet, men nye retter giver ny energi! Det behøver hverken at være svært eller omstændigt. Det kan blot være en ny form for tilbehør, til noget ellers nemt og velkendt, en ny dressing eller sovs, eller at sætte grøntsagerne i fokus, og gøre lidt ekstra ud af dem.

Få styr på prioriteterne

Som du kan se, så er det altså i den grad tilladt at være lidt doven, i køkkenet. Så længe det ikke går ud over kvaliteten af maden. Lad os endelig gøre det nemt, der KAN gøres nemt! Det kan nemt komme til at se ud som om, at jeg bruger oceaner af tid i køkkenet, når man kigger på mine opskrifter her på bloggen. Det gør jeg dog ikke. Jeg kan godt lide at stå i køkkenet når jeg har tid, men det har jeg ikke i hverdagen! Jeg “snyder” derfor rigtig meget i mit køkken. Der hvor jeg IKKE snyder, det er med færdigretter og sovser. De kommer ikke inden for min dør! For mig er det vigtigt at jeg ved at min mad består af gode råvare, og at jeg selv styre precist hvad der kommer i min mad. For mig handler det altså om en form for kontrol over hvad jeg fylder min krop med.

Når jeg “snyder” så meget i køkkenet som jeg gør, hænger det også sammen med, at jeg også prioritere andre ting i mit liv. Ud over til fuldtidsjob som pædagog, er det nemlig vigtigt for mig at have tid til at træne, samt at være hjemme sammen med min mand og mine dyr. Jo mere jeg snyder i køkkenet, jo mere tid har jeg også til det.

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *