Holdbar Livsstil: Motivation

Jeg har nu holdt min KISS-kost i 8 måneder, hvilket er det længste, det nogensinde har lykkedes mig at holde ved. Samtidig, har jeg trænet min krop til nye højder, og opnået ting jeg aldrig havde troet jeg kunne. Hvor er det altså vildt! At stå her på den anden side, og se hvordan jeg er lykkedes med det jeg satte mig for. Men det slutter jo ikke her! jeg skal blive ved med at spise sundt, og jeg skal blive ved med at træne, og med tiden, kan jeg opnå endnu mere. Den seneste uge, er jeg begyndt at se min kost igennem i sømmene, for at se om der er noget jeg kan gøre anderledes, eller bedre. Der er jo som regel altid noget man kan gøre LIDT bedre. Jeg tror denne refleksion over ens egen livsstil er både sund og vigtig at have ind i mellem. Samtidig har jeg også reflekteret lidt over hvad der har drevet mig så lang, og hvordan jeg ønsker at min livsstil skal være frem over.

Det er bestemt ikke planen at jeg skal være på KISS-kost resten af mit liv, men når det så er sagt, ligger KISS-kosten meget tæt op af hvordan jeg forestiller mig, at min livsstil skal være. Det har altså på sin vis været et rigtig godt springbræt for mig til at komme videre, og lære lidt om at sammensætte min kost rigtigt. Jeg føler at jeg langt om længe har knækket koden til, hvordan man skaber en varig livsstilsændring. Det vil jeg selvfølgelig gerne dele med dig. Derfor har jeg besluttet mig for at skrive en lille serie på 5 bolginlæg, med titlen “Holdbar Livsstil”, med hver sit tema. Og hvad mere nærliggende, end at starte med Motivation. Motivationen er jo det der skal få os til at gøre de ændringer der er nødvendige, og som skal holde os kørende. Også når vi har tabt os det vi nu ønsker at tabe os , og skal til at holde vægten stabilt.

Den første fejl mange af os gør, er at vi vender det hele på hovedet, og jagter vægttabet, og drømmen om at se godt ud som det først. Vi tror fejlagtigt, at hvis bare vi taber os, og bliver smukke, så får vi det godt. På den måde har vi altså udelukkende fokus op det ydre, og på alt det der er forkert ved os selv. Jeg har selv gjort det, og det er virkelig drænende. Hver gang jeg gik forbi et spejl, så jeg alle fejlene. Dellen på maven, den lidt for brede røv, de store lår og så videre. Det er selvfølgelig okay at ønske sig en pænere krop, som man nyder synet af, men hvis det er det eneste fokus man har, holder det faktisk sjældent i længden.

Det du skal gøre i stedet er, at fokusere på at have det godt. Det er meget bedre at fokuser på alle de andre goder, en sund og slevkærlig livsstil giver dig. Man få SÅ mange andre bonusser ud af en sund livsstil, og det er DEM der skal blive ved med at motivere dig. En af de ting du får ud af en sund livsstil er, at du får det GODT. Virkelig godt! Ikke kun fysisk, men også psykisk. Lad mig prøve bare at remse nogle af de fordele op, der er ved en sundere livsstil:

  • Den generelle sundhed øges, og måske slipper du af med nogle af dine små skavanker.
  • Du får mere energi og overskud.
  • Stører selvværd og selvsikkerhed.
  • Bedre relationer til andre. (Ja det lyder måske underligt, men den måde du behandler dig selv på, sender faktisk et signal til andre om, hvordan du gerne vil behandles!)
  • Mere ro, og mindre stress, i takt med at du lære at navigere i din hverdag, og træffe bevidste valg, der matcher den DU er.
  • Dit liv vil føles rigere, fordi du bliver mere skarp på at fjerne de ting der dræner dig, og tilføre mere af det der giver dig næring og energi.
  • Du vil føle dig mindre ensom, fordi du lære at være der mere for dig selv. (Ligegyldigt hvor mange mennesker vi omgiver os med, vil vi føle os ensomme, hvis ikke vi først og fremmest er der for os selv!)
  • Bedre sexliv, i takt med at du hviler mere i dig selv, og tør give dig hen.
  • Og ikke mindst, vil du løfte dig selv op hver gang du ser dit spejlbillede, frem for at trække dig selv ned.

Når det har lykkedes mig at holde så stor en livststilsændrig som det er, at gå fra almindelig dansk mad til, med brun sovs og kartofler, til KISS-kost, så er det bland andet fordi jeg er ENORMT stædig. Mere stædig end de fleste, og det vil min mand sikkert kunne bevidne. Men det altså i høj grad også fordi mit hovedfokus har ligget andre stæder end på vægttab og ydre udseende. Først og fremmest, skal KISS-kosten hjælpe min mand og jeg med at få noget, vi har ønsket os i årevis, nemlig et barn. Dernæst, har jeg et ønske om at blive personlig træner og kostvejleder, og det har derfor været vigtigt for mig at lære at træne, og sammensætte min kost rigtigt. Samtidig er træningen jo også med til at give mig en stærk krop, som er bedre rustet til at bære en graviditet. Som jeg også tidligere har nævnt, så har min nye livsstil også haft betydning for min astma og min hyrpermobilitet, og dermed føler jeg mig også mindre bekymret, og besværret i hverdagen. Som endnu et plus, har det også været en måde at samle mig selv op, når tingen er gået skævt, og psyken har svigtet lidt. Alle de ting her har altså været medvirkende til, at jeg fortsat bevare motivationen til at holde min livsstil.

Hvis du virkelig ønsker at skabe en ændrig i din livsstil, skal du altså vende dit fokus fra det ydre, til det indre. Det er først, når du indser, at du ikke kan opnå dine mål, hvis du er ulykkelige, ensom, stresset, behandler dig selv dårlig og konstant banker dig selv oven i hovedet over alle dine fejl, at du skaber resultater. Du skal arbejde med “HELE DIG”.

Det hele kan måske virke lidt uoverskueligt lige nu, men jeg vil gerne give dig en lille udfordring. Prøv at sætte dig ned, med et stykke papir. Skriv ned, alle de ting du gerne vil have ud af at ændre din livsstil. Hvad er det der betyder noget for DIG? Det er meget forskelligt hvad det er der driver os, og hvad der har betydning for hver af os. Det der motivere mig, er ikke nødvendigvis det der motiver dig! Når du så har lavet din liste, så gem den, og kig på den igen når det hele bliver lidt svært og uoverskueligt. Du må også heller end gerne tilføje nye ting til din liste, efterhånden som du opdager nye bonusser ved de livsstilsændringer du laver.

God fornøjelse <3

 

Se også min andre indlæg under emnet Holdbar Livsstil:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 Kommentarer

  • SVAR

    Jeg er helt enig! Jeg har så mange gange starter træning kun med det fokus at ville tabe mig så jeg så godt ud. Men når der så er gået en uge eller to og jeg ikke ser den mindste smule ændring, så er det meget nemt bare at give op, fordi jeg alligevel ikke kan se det virker.
    Men da jeg pludselig satte nogle andre mål, fokuserede på det større billede, så var det en million gange nemmere at holde motivationen. Jeg dømte ikke spejlbillede helt så meget, bare fordi jeg endnu ikke havde nået mit mål, men lykønskede i stedet mig selv hver gang jeg tog det rigtige valg, eller når jeg lykkedes at løbe lidt længere, cykle lidt hurtigere og gå op af trapperne uden at være så forpustet.

    Rigtig godt indlæg om motivation som jeg helt klart kan tilslutte mig!

    • SVAR

      Hvor er det dejligt at høre Rikke!
      Jeg er glad for at du har fundet motivatione, og tak for at du vil dele det med os andre! ❤️ Jeg håber inderligt at du når alle dine mål og drømme!