Holdbar livsstil: Tag ansvar!

I dette sidste afsnit under titlen “Holdbar livsstil”, skal det handle om at tage ansvar. Og nej, det er ikke fordi jeg skal til at vifte med pegefingeren. Vi ved alle sammen godt hvad det er, vi skal ændre, og at det er vores eget ansvar. Mange af os er også VIRKELIG gode til at dunke os selv oven i hovedet, når vi falder i. Nogle af os straffer måske oven i købet  os selv dagen efter, og nægter os selv at spise ret meget, samt træner lidt længer og præsser os selv lidt hårdere. Jeg har selv gjort det, og desværre gør det bare at man falder i endnu oftere, fordi man får det dårlig af at straffe sig selv. Man bliver ked af, det og får en dårlig selvværdsfølelse.

Selvfølgelig skal du tage ansvar når du falder, men du skal altså ikke dunke dig selv i hovedet. Det er da fjollet at trække sig selv ned på den måde. I stedet, skal du tage ansvar for selve situationen, og tage ansvar for at LÆRE noget af situationen. Det er her forskellen ligger på dem der klare sig, og formår at holde fast i deres livsstilsændring, og dem der bliver liggende, og falder tilbage til de gamle vaner og rutiner.

Når du falder i, skal du i stedet tænke, at du har brug for den her oplevelse. Du skal hilse den velkommen, på lige fod med alle dine succes oplevelser. Der ligger nemlig utrolig meget visdom, og læring gemt i denne oplevelse, hvis bare du vil tage dig tid til at analysere situationen lidt. Der er ingen vej til målet, der kun består af succes oplevelser. Det handler blot om at lære af dem, og lege detektiv, så du kan finde frem til den visdom der ligger i dine fejl og fiaskoer. Det er en utrolig vigtig del af processen. Mærk efter hvad der skete, og hvorfor. Det kan være en svær øvelse, men jeg lover dig, at det er det hele værd.

Nogle gange kan det være en god ide at få hjælp ude fra. Man kan godt blive blindet af sine egne fejl. Måske en ude fra kan komme med nogle nye betragtninger, og overvejelser, som du ikke selv ville være kommet frem til.

Når du sætter dig ned for at analysere din situation, så stil dig selv nogle spørgsmål: hvorfor faldt jeg i? Har jeg ikke fået sovet nok? Har jeg haft en dårlig dag? Har jeg glemt morgenmaden? Har mit blodsukker været lavt? Har jeg haft en oplevelse der gør at jeg er blevet ked af det, og derfor har fået brug for at dulme? Var det mad jeg havde planlagt lidt for kedeligt? Føler jeg mig ensom?

Jeg er selv langt fra perfekt, og jeg vil gerne bruge mig selv som eksempel. Jeg har de seneste par uger haft enormt svært ved at tage mig sammen, og er faldet i flere gange. Jeg har overspist, spist de forkerte ting, og i det hele taget haft svært ved at styre mig. Nogle ville nok sige at det har været i småtingsafdelingen, og jeg har da også forsøgt at samle mig selv op under vejs.

Da jeg fik sat mig ned og analyserede situationen, gav det faktisk rigtig god mening, at jeg er faldet i. Min mand og jeg har haft endnu et nederlag i forbindelse med vores behandling, og er selvfølgelig bekymret for det videre forløb. Jeg har kørt en stram kost, og et stramt program den seneste tid, og jeg har fyldt min kalender med alt for mange ting, for at forsøge at glemme de ting jeg er ked af, og bekymre mig for. Jeg har stresset mig selv i en tid, hvor jeg i forvejen har haft det svært. Der har ikke været overskud til at lave lækker mad, og for det meste er det bare blevet til den kedeligste og nemmeste salat. Det har selvfølgelig gjort at jeg har haft mere lyst til alle fristelserne, i stedet for at holde mig til min kostplan.

Alt i alt har jeg altså ikke passet særligt godt på mig selv. Jeg har endda brudt min egen regel om at mærke efter, og ikke presse mig selv for hårdt. I stedet for at fortsætte, og straffe mig selv, er det tid til at give mig selv et pusterum, og lytte til min krop. Måske er det okay at min kost og min træning ikke er perfekt lige nu. Der er ikke noget i vejen for at sætte farten ned, så psyken igen kan følge med. På den måde kan jeg igen nå til et punkt, hvor jeg igen kan mærke mig selv, og lytte til de signaler min krop giver mig. På den måde tror jeg også på, at overskuddet til at lave den rigtige mad, vil vende tilbage.

Når du falder i, så lad vær at tænke, at “nu er dagen ødelagt, så kan jeg lige så godt fortsætte”. Hvis det er sådan du tænker, så graver du bare hullet dybere for dig selv. Du kan stadig nå at vende det til en god og positiv dag. Se frem af og gå i gang med at hjælpe dig selv i morgen. Som jeg ser det, kan du vælge at gøre en af to følgende ting:

  1. Du kan fortsætte med at spise forkert, og så vågner du i morgen og har det skidt i kroppen. Måske føler du dig dårlig, og føler at du starter dagen i minus. Du har dårlig samvittighed over for dig selv, og din krop.
  2. Eller du kan tænke okay, dagen i dag bliver nok ikke super, men hvis jeg nu drikker lidt ekstra vand, går en tur og/eller laver en sund madpakke klar til i morgen, så har jeg allerede hjulpet mig selv. Det kan gøre dig motiveret til at gøre noget anderledes resten af dagen. Du vil helt sikkert takke dig selv dagen efter.

Konklusionen må altså være at du skal se en hver fejl og fiasko som en potentiel læring, og lad være med at dunke dig selv i hovedet. Tænk på hvordan du kan få det bedste ud af det, og støt din proces i morgen.

Jeg håber, at du har kunnet bruge min lille serie om holdbar livsstil til noget. Skriv gerne en kommentar under indlægget, med konstruktiv ris og ros.
Hav en fortsat god weekend! ❤️

Se også min andre indlæg under emnet Holdbar Livsstil:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 Kommentarer

  • SVAR

    Godt indlæg Mona

    • SVAR

      Tak søde Malene!
      Jeg er glad for at du kan li det!
      God søndag til dig! ❤️