Løb på Løbebånd

Løb er en fantastisk trænings form, og den er nem at presse ind i en travl hverdag. Selv elsker jeg løb, og jeg har da også allerede skrevet to andre indlæg om løb. Størstedelen af året, løber jeg ude, men i de kolde vintermåneder, kan det være svært at holde motivationen oppe. Jeg har aldrig lagt skjul på at jeg er enormt kuldeskær og jeg bryder mig virkelig ikke om regnvejr. Når kulden står for døren, og det våde vejr begynder, kan løbebånd derfor være et godt og effektivt alternativ til udendørs løb. I det her blogindlæg, vil jeg derfor gennemgå nogle af fordelene og ulemperne ved at løbe på løbebånd, samt hvordan DU kan komme i gang med at løbe på løbebånd!

Du kan læse eller genlæse mine tidligere blogindlæg om løb her:

Fordele og ulemper ved løbebånd

Som jeg allerede har nævnt, så er løbebånd et rigtig godt alternativ, når elementerne raser udenfor. Vejret på et løbebånd er ALTID godt, så du behøver ikke pakke dig ind i flere lag tøj om vinteren, og du kan løbe på alle tider af døgnet. Det er dog ikke alle der har et løbebånd hjemme, så det kan kræve et fitnessabonnement. Dernæst kræver det selvfølgelig også at dit center har åbent.

Mindre belastende for kroppen

Da løb er en vægtbærende aktivitet, er det en forholdsvis belastende træningsform for kroppen. Løb på løbebånd er dog en anelse mindre belastende en løb i naturen. Det hænger sammen med at løbebåndet er skabt til løb og har en god affjedring. På løbebånd undgår man hårdt underlag som fliser og asfalt, og underlaget fri for ujævnheder, der kan skabe vrid i leddene og give skader. På et løbebånd er der heller ikke modvind, eller stigninger, og fordi det er underlaget der bevæger sig, og ikke dig, skal du ikke bruge lige så mange kræfter på at bevæge benet bag ud som ellers. dermed skal man altså ikke bruge helt så meget energi på at løbe på løbebånd, som når man løber udendørs. derfor oplever mange også, at de kan løbe hurtigere på et løbebånd, end når de løber udendørs. Alt efter hvordan man ser på det, kan det selvfølgelig være en ulempe, dog kan man indstille løbebåndet på en måde, så det svare lidt mere til et udendørs løb.

Kan være monotont

På et løbebånd, løber man på samme sted hele tiden, og der er ikke så meget nyt at kigge på under vejs. for mit eget vedkommende, kommer jeg hurtigt til at kede mig, og så står jeg og kigger på tiden, hvilket kun gør mit løb længere og endnu mere kedeligt. Hvis man gider, er der dog massere af mulighed for at variere til løb på løbebåndet. På et løbebånd kan du for eksempel høre din yndlings musik for fuld udblæsning uden at bekymre dig om trafik, glatte veje og andre mennesker i det hele taget. Der er ingen du kan løbe ind i, og du kan derfor slå hjernen helt fra. du kan også se tv, eller smugkigge på andre der træner i centeret. Du kan spurte, knokle op ad bakker og eksperimentere med tempo og distancer. Du kan også lave en coopertest eller afprøve et af de forudprogrammerede intervaller. Løbebåndet rummer et utal af mulighedder for at varier din træning i det uendelige. Lad dagens humør og form bestemme dagens tur.

Målbare resultater

Hvis man er glad for at måle sine resultater, og gerne vil have tal på alt, så er løbebåndet genialt. På et løbebånd kan du nemlig både tracke din distance, tempo og tiden, både den samlede og intervallerne under vejs, meget præcist. Indtaster du din vægt, kan du også få en pejling på, Hvor mange kalorier du forbrænder.

Nemmere at løbe sammen

Hvis du godt kan lide at være social under din løbetur, så er løbebåndet bestemt ikke nogen hindring. Faktisk vil jeg sige tværtimod. forestil dig at du er ude og løbe med en ven eller veninde, eller måske din partner. Der er helt sikkert en af jer der er i lidt bedre form end den anden, og det kan være svært at betstemme et tempo der virker for jer begge. Enten løber i så hurtigt, at den ene af jer puster og pruster så meget, at det er umuligt at snakke sammen, eller også løber i så langsomt, at den anden ikke får ret meget ud af det. Det er i hvert fald hvad der sker når min mand og jeg løber. Min mand har markant længere ben end jeg og har generelt et talent for at løbe, trods længere tids pause. Jeg selv har brug for at løbe lidt langsommere, specielt i koldt vejr, hvor min astma driller mere end ellers. Derfor ender min mand altid med at løbe lidt frem og tilbage, eller i cirkler rundt om mig. Samtidig er det umuligt for mig at sige et eneste ord til ham, fordi jeg fokusere på at løbe så hurtigt jeg overhovedet kan, for hans skyld.

På løbebånd har man slet ikke det problem. Man kan løbe i hvert sit tempo, side om side, og begge få noget ud af sit løb, samtidig med at man kan samtale lidt under vejs.

Kom i gang med at løbe på Løbebånd

Som med alt andet løb, er det vigtigt at dit udstyr er i orde. Med udstyr, mener jeg dine sko! uanset om du løber ude eller inde, så er det dine sko der skal sørge for at du får den rette støtte i fødder, ankler, knæ, hofter, lænd, og i det hele taget op gennem hele kroppen! Dernæst vil jeg anbefale en ordenlig sports-bh. Jeg har allerede skrevet en del om udstyr i mit første blogindlæg om løb, og jeg vil anbefale at du læser op på hvad både dine sko og din sports-bh gør for dig. Du kan finde blogindlægget HER!

Bliv dus med løbebåndet

Når du har styr på dit udstyr, så skal du til at lære løbebåndet at kende. Hvis du aldrig har løbet på et løbebånd før, vil jeg anbefale at du hiver fat i en af instruktørerne i dit center, og får en introduktion til løbebåndet, og hvordan det bruges. Herefter starter du ud med en rask gåtur, hvor du bare får en fornemmelse af båndet, der ruller under dig. Lad være med at presse dig selv helt vildt på de første ture, og hiv i nødbremsen hvis du alligevel skulle føle dig for presset. Du kan også tag fat i håndtagene i siderne, løft dig op i armene, og sætte fødderne ud på kanten af løbebåndet, så du kan skrue ned eller stoppe båndet. Det tager typisk et par uger at blive helt dus med løbebåndet, og her efter kan du begynde at rette fokus mod intensiteten.

Indstil løbebåndet rigtigt

Der findes mange forud indstillet programmer på et løbebånd, alt efter hvad man er mest til, og man kan også forsøge at løbe en cooper test. Cooper-testen går i al sin enkelthed ud på at løbe så langt, som du overhovedet kan på 12 minutter. Hvis du gerne vil gære det så nemt for dig selv som muligt, og samtidig have fuld kontrol over dit løb, vil jeg dog anbefaler at du bruger vælger “manual”. På den måde kan du helt selv styre dit løb manuelt, under din træning. Du bestemmer selv hvornår, hvor meget og hvor hurtigt du løber, og hvor stor stigning der skal være.

Når du løber på et løbebånd, er modstanden som sagt ikke lige så stor som hvis du løb udendørs. Den modstand skal du derfor selv tilfører, ved at sætte minimum 1% stigning på løbebåndet. Når vi løber, vil vi gerne bruge løbet til at forme vores ben. Her snakker jeg baglår og balder. Ved at sætte stigning på løbebåndet, sikre vi os at vi netop får fat i de muskler der skal forme vores ben og balder. I den forbindelse er det vigtigt at du sætter tempoet nok op, så du tager lange skridt, sæt godt af og rul hen over din fod i en glidende bevægelse, fra hæl til tå. Hvis du gør det rigtigt, vil du kunne mærke at du spænder op i din balde og baglår.

Varm op!

Inden du kaster dig ud i et hæsblæsende løb, er det meget vigtigt at du varmer op. Grunden til det er, at kroppen lige skal have tid til at omstille sig til, at den skal til at lave noget. hvis ikke du varmer op, er risikoen for skader meget større end ellers, fordi kroppen simpelthen ikke er klar. 5 minutters rask gang er fint til opvarmning, men husk at sætte stigning på løbebåndet fra start. hvis du først sætter stigningen på efter opvarmningen, risikere du at blive meget træt i benene.

Løbestil

Når du løber, kan du med fordel tænke over din løbestil. jo bedre løbestil, jo bedre vil du være i stand til at præsterer. Først og fremmest skal du bruge hele kroppen når du løber. Sørg for at svinge med armene, så du arbejder i kroppens krydsbevægesesmønster. Ret dig op, tag skuldrene tilbage, og kig op og frem, så du få frie luftveje, og kan trække vejret ubesværet. Lad være med at løbe og kigge ned på hvor hurtigt du løber hele tiden. dernæst skal du spænde op i maven hele tiden, så ikke du synker sammen på løbebåndet.

Start stille og roligt ud

Hvis du aldrig har løbet før, så er det meget vigtigt, at du starter stille og roligt ud. Du skal tænke på, at sener og led generelt er længere tid om at blive trænet op end musklerne, så selv om du måske føler at du kan starte lidt mere aggressivt ud, så er det en god ide at tage den med ro i starten. Du kan eventuelt starte med at løbe i intervaller, hvor du løber i et minut, efter fulgt at et minuts gang, til du har løbet en halv times tid, inklusiv opvarmning og nedkøling. Start med at løbe 3 gange om ugen, så skal du nok komme i form hurtigt.

Jeg håber at du har fået mod på at komme i gang med at løbe på løbebånd. hvis du har nogen spørgsmål eller kommentarer, så er du velkommen til at skrive dem i kommentarfeltet her under! Fortsat rigtig god 2 søndag i advent! 🙏🏻❤️

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *