Oplevelsesmaraton i nordjylland

Som du måske har lagt mærke til, så har jeg holdt ferie de sidste 3 uger. Det har været så fantastisk at koble fra lidt, og bare være. Vores første ferieuge, kørte min mand og jeg på 3 dages ferie i det nordjyske. Vi havde booket en enkelt overnatning i Hanstholm, og en overnatning i Frederikshavn. Egentlig havde vi ikke planlagt så meget andet, end at vi skulle se nogle bunkere på vestkysten og vi skulle op og opleve Skagen. Inden vi kørte hjemme fra, gav vi hinanden et løfte. Vi lovede hinanden, at vi SKULLE helt ud på spidsen af grenen, og stå med et ben i hvert hav.

Vi kørte afsted tirsdag morgen, og overlod vores dyr i svigermors kløgtige hænder. Da vi har boet i Skive inden vi flyttede til vores nuværende bopæl, blev vi enige om, at ligge vejen forbi. Rent tidsmæssigt passede det også fint, da vi så kunne spise frokost i Skive. Som sagt, så gjort. Vi endte med at indtage vores medbragte frokost i skønne omgivelser, på Skive havn. Efterfølgende gik vi en tur ned til badebroen for at se ud over fjorden.

Inden vi kørte fra Skive, besluttet vi os for en is på ishuset. Ja du læste rigtigt. Vi ha i øvrigt også tilladt os at drikke lidt vin på vores tur, samt hvad vi ellers fik lyst til under vejs. For det meste drak vi dog Light sodavand og spiste sukkerfrit slik, når der skulle hygges. Der er dog intet i vejen for et par enkelte udskejelser i ferien, hvis man i øvrigt holder sin kost. Man skal huske på at ens livsstil skal være en glæde, og hvis man er glad for sin livsstil, så er der ingen grund til at holde ferie fra den.

Vi ankom til Monta Hotellet Hanstholm, omkring kl 14. Hotellet ligger mit i Hanstholm, i naturskønne omgivelser, nær nationalpark Thy. I nationalparken er der mulighed for at følge en af de mange afmærkeder vandreruter, og hotellet tilbyder at forberede madpakker man kan medbringe på vandreturen. 12 km fra hotellet, ligger klitmøller. Her er der mulighed for at surfe, hvis man interessere sig for det.

Hotellets øvrige faciliteter:

• Swimmingpool, sauna og solarie på selve hotellet.
  • Fitnesscenter: Hotellet samarbejder med Fitness Hanstholm, som ligger 10 minutters gang fra hotellet. Her er alle maskiner til fri afbenyttelse.
  • Billardbord
  • Vinstue (åbnes efter behov)
  • Minigolf og Petanque
  • Golf: hotellet samarbejder med Nordvestjysk golfklub.
  • Wellness: hotellet tilbyder diverse wellness behandlinger i samarbejde med Karin Østergaard
  • Udendørs legeplads til børnene.

Der er altså massere af muligheder for aktivitet, under opholdet på hotellet. Da vi kun havde booket én overnatning, fik vi dog kun benyttet poolen. Da vi ankom til hotellet, satte vi vores ting på hotellet, og gik direkte ud for at se omgivelserne og naturen. Som det første tog vi ned på stranden, og fandt den første, den bedste bunker. Hvis man kender mig bare en lille smule, ved man også, at det ikke tog mig mange sekunder at bestige den. 😜

Efter vores lille eftermiddags eventyr, nåede vi ikke meget mere den dag. Men på det tidspunkt syntes vi da også at vi havde set hele byen. Til gengæld stod vi op klokken 8:00, spiste morgenmad, og chekkede ud, så vi kunne nå på bunkermuseet til åbningstid. Hvis man aldrig har været på bunkermuseet i Hanstholm, kan jeg varmt anbefale det. Det var både spændende og hyggeligt at gå rundt nede i bunkeren, og få en fornemmelse af hvordan det fungerede under krigen.

Efter bunker museet, fik vi den geniale idé, at vi skulle en tur til Thyborøn og se sneglehuset. Vi havde godt nok været der før, men det er bestemt et sted der tåler at blive besøgt flere gange. Desuden ligger der også en del bunkere på stranden i Thyborøn, som vi havde en masse sjov ud af at undersøge. Ja faktisk havde vi det så sjovt på stranden, at vi helt glemte at tage billeder af sneglehuset. 😜

Når man har det sjovt, så flyver tiden jo som bekendt. pludselig fik vi faktisk lidt travlt med at nå til Frederikshavn, hvor vi havde booket vores anden overnatning. Vi valgte at køre ind igennem landet, hvilket gjorde, at vi kom igennem Skive igen. Så kunne man jo også lige nyde alle de smukke rundkørsler en gang til. Du kan eventuelt læse om Skives rundkørsler HER!

Da vi nåede til hotellet i Frederikshavn, lavede vi samme nummer som i Hanstholm. Vi smed vores ting af på hotellet, og kørte straks videre til. Hotellet vi boede på i Frederikshavn, hed Best Western Hotel Herman Bang. Hotellet ligger midt i Frederikshavn, og byder på spændende amerikansk mad i byens populære restaurant Empire, som er en del af hotellet. Derudover byder hotellet på unikke spa og wellness oplevelser samt forskellige pakkeophold.

Som sagt kørte vi direkte videre til Skagen, efter at vi havde anbragt vores ting på hotellet. Efter som klokken på det tidspunk var ved at være mange, havde vi besluttet os for at spise aftensmad i Skagen. Når nu man var i Skagen, så var der da heller ikke noget mere nærliggende, end at spise fisk til aften. Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er VILD med fisk, men det skal altså være friskt. Derfor er jeg meget påpasselig med hvor og hvornår jeg bestiller fisk. Vi fandt dog en lækker restaurant på havnen med det opfindsomme navn “Skagen Fiskerestaurent”. Det hele så rigtig godt ud udefra, så det blev altså der vi spiste. Jeg har da også kun godt at sige om vores oplevelse her. Tjenerne var enormt søde, og maden var af top kvalitet! det smagte enormt lækkert, og fisken kunne jo nærmest ikke være mere frisk. Alt i alt hvad der må beskrives som en 5-stjernet oplevelse! 😜

Da vi havde spist, gik det ellers i fuld fart ud til grenen, da vi jo skulle nå at få fødderne i vand inden det blev mørkt. Vi nåede det da også, og det var virkelig en fed oplevelse at stå helt der ude, med en fod i hvert hav. Naturen var smuk, og stemningen var god.

Herefter kørte vi ud til den tilsandede kirke, som vi havde set skilte til på vejen ud til grenen. Når nu man alligevel var der, så kunne man jo lige så godt se hvad det var for noget. Selve historien omkring kirken var ganske spændende, men jeg vil sige at vi var lidt skuffede. Vi havde nok forestillet os noget lidt mere dramatisk, end det vi kom ud til. Jeg tror vi lidt havde forventet en ruin under sand, men det var det jo bestemt ikke. Den oprindelige kirke var for længst revet ned, og tilbage stod blot et kirketårn, som er en senere tilføjelse til den oprindelige kirke. Altså ingen drama, men vi havde da en hyggelig tur.

Vi kørte selvfølgelig også lige forbi Gamle Skagen, eller Højen, som det officielt hedder. Denne bydel udgjorde det oprindelige fiskerleje. I dag ejes de fleste af husene selvfølgelig af velhavere, som benytter dem som ferie- og rekreationsboliger. Der er også en del hoteller og restauranter i området. Det er et overordenligt smukt område, og jeg syntes stadig at man kan fornemme hvordan byen oprindeligt har set ud, og hvor skagensmalerne har stået og malet..

Med alle de kørte kilometer den dag, samt alle oplevelserne og indtryk, er der ikke noget at sige til at vi var trætte da vi endelig nåede hotellet igen. Næste dag fortsatte eventyret dog. Efter morgenmaden, checkede vi ud, og så gik turen mod Aalborg zoo. Det lå jo på vejen hjem, så det skulle vi jo lige se. Vi havde en rigtig hyggelig formiddag der, og det er jo altid sjovt at se alle dyrrerne. Jeg vil dog alligevel sige, at Aalborg zoo var lidt for børne orienteret for to voksne mennesker som os. Ikke at der er noget galt i det, og det er da klart et godt sted for børnefamilier, men vi havde lidt en følelse af at der var mere legeplads end der var zoo. Derfor foretrækker vi klar Odense zoo, som vi besøgte for et par måneder siden.

Da vi kørte videre fra Aalborg gik turen endnu en gang forbi Skive. Her gjorde vi et sidste holdt, for at købe sports cola med hjem. Men så gik turen altsåogså hjem til svigermor og få aftensmad, og hente vores hun. Det var bestemt nogle dejlige dage vi havde i Jylland, og vi fik set og oplevet en masse. Det kan derfor heller ikke komme bag på nogen, at vi var lidt trætte de efterfølgende dage. Men når nu man havde resten af ferien foran sig, så gjorde det jo ikke noget.

Hvad der ellers er sket i ferien, og denne måned, må du vente til månedens highlights til at få at vide. Ind til da, ønsker jeg en fortsat god sommer. Husk at nyde varmen, mens den er der! 🙏🏻☀️