Oppustet mave, irriteret tarme og ligner en gravid?

Som det priviligeret menneske jeg er, har jeg nogle fantastiske veninder, der ind i mellem kommer og udfordre mig lidt, og spørger om hjælp til deres problemer. For Ca. 3 måneder siden, kom en veninde til mig med et problem der havde naget hende i noget tid. Som så mange andre kvinder, oplevede hun at hendes mave lignede, at hun var gravid. Et problem der virkelig gik hende på, og hun havde bestemt ikke lyst til at gå i stramt tøj.

Det skal måske nævnes, at min veninde er en smuk og slank pige, og hun trænger på ingen måde til at tabe sig. Det var meget tydeligt i den måde hun forklarede mig problemet, at hun ofte er blevet mødt med uforstående og dømmende kommentar, når hun har udtrykt sin frustration over for andre. Som hun selv sagde, så fik hun altid at vide af andre, at hun skulle stoppe, og at hun jo var tynd nok.

Som sagt er denne oppustethed, noget mange oplever. Særligt i den vestlige verden. Det skyldes ganske enkelt vores livsstil. Fænomenet er oså kendt som ballonmave. Som regel begynder det rigtigt fint om morgenen med en flad mave, men efterhånden som dagen går, bliver man mere og mere oppustet, ind til man til sidst ligner en der kunne være gravid. Ikke nok med, at det kan være yderst ubehageligt, og også gøre ondt, så kan man måske heller ikke være i sit tøj. Rigtig mange af os kender fornemmelsen hvor vi er nød til at slæbe os over til sofaen om aftenen, efter aftenmåltiden, hvor vi så åbner bukserne og forsøger at finde en behagelig position, for det er det eneste man kan holde ud.

Et andet fænomen der ofte kan hænge sammen med oppustet mave, er forstoppelse. Denne lidelse kaldes også for trommesyge, og vi kender den fra køerne, som udvikler så mange gasarter i deres maver, at de bliver udspilet som en tromme. Det samme sker faktisk hos mennesker, og man kan sagtens opleve at man har normal afføring trods dette. Trods normal afføring, ophober affaldsperdukterne sig i tyktarmen, hvor bakterierne sætter gang i gæringsporsessen, hvilket udvikler en række forskellige luftarter. Disse luftarter er i sig selv lugtfrie, men hvis de står i fedtsyrer i tarmsystemet, udvikles der en frygtelig lugt af svovl eller harskt smør, som man så kan lugte når det komme ud som prutter.

Efter som maven igen er flad næste morgen, kan man få den tanke at luften er forsvundet af sig selv, i løbet af natten, men det er ikke tilfældet. Det der ikke kommer ud som prutter, går over i blodet og til lungerne, så man i stedet udånder den ildelugtende luft. På den måde kan man opleve at have en rigtig dårlig morgenånde.

luft i maven og oppustethed, er som regel ganske hamløst, og man kender ikke den præcise årsag til, at nogle af os får oppustet mave. Det kan både skyldes stress, vores madvaner og mangel på motion.

Når oppustethed er så stort et problem i den vestlige verden, kan det bland andet hænge sammen med, at mange af os går og holder på luften. Det ligger ikke til vores kultur at vi går og prutter, og da slet ikke når andre kan høre eller lugte det. Netop dette kan være en del af problemet.

På samme måde kan vi, have tendens til at gå og holde på afføringen. Faktisk vil mange helst lave bummelum der hjemme, og der er helst ingen der skal høre hvad man har gang i. Bare tanken om at andre skulle få nys om hvad man sidder og laver er nok til at gøre folk helt forlegene. Men hvorfor egentlig det? det er jo i virkeligheden ganske naturligt, og alle gør det jo! Når du undertrykker den naturlige trang, bliver det til sidst svært overhovedet at mærke den. Det kan give forstoppelse, og forstoppelse giver altså oppustet mave.

Hvis man lider af forstoppelse, er det meget vigtigt at man får det undersøgt. Undersøgelser viser nemlig en klar sammenhæng mellem forstoppelse og en senere udvikling af livsstils sygdomme som udposninger, polypper og kræft i tarmen.

Gode råd mod oppustet mave

Noget der måske kunne hjælpe lidt, når vi snakker livsstil, er at gå tilbage og leve som urmennesket: Spise rodfrugter, bær nødder og grønt, lidt kød af og til og så skal vi have masser af motion. Og vigtigst af alt, skal vi huske, at når man skal på toilettet, så skal man! Det er usundt at gå og holde sig og er noget, der for de fleste stammer helt tilbage fra barndommen.

Hvis jeg kort skal komme med en række konkrete råd til hvordan du forbygger, og forbedre en oppustet maver så kan du prøve følgende:

  • Skær ned på, kulhydrater og sukker og spis varieret.
  • Spis fisk hver uge
  • Sørg for regelmæssig fysisk aktivitet
  • Undgå Kaffe og kulsyreholdige drikke
  • Mindre stress
  • Drop cigaretter og alkohol
  • Drop tyggegummiet.
  • Få en ordentlig nattesøvn
  • Spis regelmæssigt
  • Undgå fed mad
  • Spis langsomt, så du ikke sluger ekstra luft
  • Få nogle gode toiletvaner
  • Kom af med gasserne
  • Drik rigeligt med vand
    – Læs eventuelt mit indlæg “Sluk tørsten i vand” HER!
  • Tag eventuelt et tilskud med loppefrøskaller/HUSK. De letter madens passage gennem tarmen.

Irriteret tarm

Desværre for min veninde, er der mere til hendes tilstand end bare oppustet mave. Med den store mave følger nemlig nogle gange mavekneb og vekslende afførings mønster. Indimellem har man forstoppelse og indimellem diarre. Det skyldes en tilstand, der hedder irritabel tyktarm. En lidelse som Cirka 18 procent af alle danskere lider af, og tilstanden er tre gange så hyppig hos kvinder som hos mænd.

Jeg vil for en god ordens skyld understrege, at jeg er IKKE læge, og har man seriøse problemer med sin tarm, skal man søge læge. Det er heller ikke mig der har diagnosticeret min veninde med irriteret tarm, men hendes egen læge! Faktisk viste jeg intet om fænomenet før min veninde fortalte mig om det. Jeg indvilligede dog alligevel i at forsøge at hjælpe min veninde, og det er jeg glad for at jeg gjorde. Ikke nok med at vi så en forbedring hos hende, så har det også givet mig lidt erfaring og viden på området, som jeg nu kan dele med dig.

Som noget af det første, bad jeg min veninde skrive ned hvad hun spise i løbet af en uge, samt hvordan hun trænede, for at se om jeg kunne finde ud af hvor problemet opstod. Det tog ikke lang tid at finde ud af, at min veninde spiste alt for mange kulhydrater og fibre på en dag. Det er selvfølgelig ikke fordi det er direkte usundt, men i for store mængder, kan det være svært for vores krop at bearbejde det hele. Det gør, at det ophobes i tarmene, og derved bliver maven oppustet.

Jeg lavede et forslag til en kostplan til hende, samt nogle gode råd til, hvad hun kunne gøre for at undgå oppustethed. Allerede efter en uge begyndte hun at se og mærke resultaterne.

Fremskridt efter en uge. De øverste billeder viser min venindes mave før implementeringen af en ny kostplan, og de nederste billeder er taget en uge senere.

Problemet var dog ikke løst her. Godt nok havde min veninde fået det bedre, men hendes mave reagerede stadig voldsomt ind i mellem. Desværre er det meget individuelt hvad folk med irriteret tarme reagere på, og der er derfor ikke som sådan nogen konkret løsning, som vil virke for alle med irriteret tarm. Derfor må man i gang med udelukkelsesmetoden og teste ÉN fødevare af gangen. Dette kan man eventuelt få hjælp til af en Klinisk diætist eller en ernærings terapeut med erfaring i fødevareallergi/ fødevareintolerance.

Hvad angår min veninde, er vi ikke nået frem til en endegyldig løsning endnu. Dog har vi registeret nogle enkelte fødevare som giver udslag, hvoraf æg og svampe er nogle af dem. Generelt virker det som om at det giver udslag for min veninde at spise fødevare med et højt indhold af protein. Derudover har vi en misstanke til Laktose, hvilket bringer mig videre til næste punkt.

Problematiske kulhydrater for en følsom tarm

Trods det at det kan være meget individuelt hvilke fødevare man reagere på, er der alligevel fire problematiske kulhydrater, som, når de nedbrydes i tarmsystemet, kan virke ekstremt irriterende på en følsom tarm. Det er selvfølgelig ikke sikkert at det ER disse kulhydrater der driller, men det er alligevel rart at vide at det KAN være dem. Der er tale om kulhydrater som ofte skjuler sig i varedeklarationen under betagelser som frugtsukker, mælkesukker og druesukker, majssirup eller fruktosesirup.

De fire kulhydrater er:

  1. Fruktaner og galaktaner: Her får du symptomer hvis du spiser
    byg, cikorie, hvede, hvidløg, kikærter, linser, løg, pistacienødder, porrer og rug.
  2. Laktose: Findes i mejeriprodukter, og giver symptomer når du spiser fløde (og flødeskum), is, mælk fra både køer, geder og får, kakaomælk, kondenseret mælk, myseost, mælkechokolade og syrnede mælkeprodukter.
  3. Fruktose: Her viser symptomerne sig ved indtag af artiskokker, asparges, dåse-frugt, honning, juice, pærer, sukkerærter, tørret frugt, vandmelon og æbler.
  4. Sukkeralkoholer: Her er der tale om al mad, der ifølge deklarationen rummer noget, der ender på -ol. Men også abrikoser, avocado, blomkål, blommer, brombær, kirsebær, sukkerfrie pastiller og tyggegummi, svampe, svesker og vandmelon.

Jeg håber at dette indlæg kan hjælpe nogen der ude, som måske sidder i samme situation som min veninde. Hvis du sidder inde med vide eller erfaring på området, så del det endelig med os andre, så vi alle kan få en flad mave, og velafbalanceret tarmflora. 🙏🏻

Fortsat God Søndag der ude! ❤️

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

2 Kommentarer

  • SVAR

    Meget fint indlæg Knirke, som helt sikkert kan hjælpe mange.

    • SVAR

      Tak Vibeke!
      Jeg er glad for at du syntes om det!
      Jeg syntes selv det har været spændende at lære lidt om, og det overraskede mig faktisk at der er så mange der døjer med det!
      Nu har jeg jo ikke så mange læsere endnu, men forhåbenligt når jeg ud til et par stykker der kan bruge det til noget. ❤️