Skal jeg varme op?

De fleste har lært at man skal varme op inden træning, men har du også styr på hvorfor? Ofte høre jeg folk udtale at det er kedeligt at varme op, og at de heller vil i gang med selve træningen. Måske høre du til dem der HADER at varme op, og kan måske endda finde på at springe opvarmningen helt over? I så fald er dette indlæg til dig. Det skal nemlig handle lidt om hvorfor vi egentlig bruger tid på at varme op inden træning. Det er altså nu du skal læse med, inden du beslutter dig for om du vil springe opvarmningen over.

Det korte svar

Hvis du er en af dem der helst springer opvarmningen over, så har jeg en god og en dårlig nyhed til dig. Den gode er, at du godt kan træne uden at varme om. Den dårlige er, at selv om du godt kan træne uden at varme op, så er der alligevel et par gode grunde til, hvorfor du måske alligevel bør overveje at varme op inden træningen. Helt konkret vil jeg give dig 3 gode grunde til hvorfor du skal varme op:

  1. Opvarmning nedsætter skadesrisikoen
  2. Opvarmning forbedre præstationsevnen
  3. Opvarmning forbereder dig mentalt til at påbegynde en forhåbentlig hård træning

Det lange svar:

Med udgangspunkt i de 3 ovenstunde grunde til at varme op, vil jeg prøve at give dig et mere detaljeret svar på, hvorfor du skal varme op. Hvad er det egentlig der sker i kroppen, som gør, at opvarmning forebygger skadesrisikoen og forbedre præstationsevnen og hvordan forbereder opvarmningen dig mentalt til træningen?!

1. Opvarmning nedsætter skadesrisikoen.

Det er de færreste der ønsker at få en skade under træning. Hele formålet med træning er jo, at man vil være sundere, komme i bedre form og blive stærkere og i det hele taget føle sig bedere til pas i sin krop. En skade af den ene eller anden art, kan hurtigt komme i vejen målet, eller i hvert fald udskyde det i noget tid. Under opvarmning stiger kropstemperaturen, hvilket giver en lang række skadesforebyggelse fordele:

  • En øget kropstemperatur medfører at nervesystemets evne til at sende signaler forbedres. Herved øges stabiliteten, og kontrollen over kroppen.
  • Bindevævet omkring muskler og led bliver mere elastiske, hvilket muliggøre en større bevægelighed.
  • Leddene bliver smurt med ledvæske, som ledbrusken opsuger, lidt som en svamp. Herved bliver ledbrusken tykkere og mere slimet. Det medfører at leddenes bevægelighed optimeres, og bliver bedre stødabsorberende.

Med et klargjort nervesystem, og den deraf forbedret kropskontrol, den øger bevægelighed, samt stødabsoberende led, giver det næsten sig selv, at risikoen for skader mindskes. Dermed ikke sagt at der ikke kan opstå skader alligevel, for det kan der. Faktum er bare, at med en god opvarmning, er risikoen en del lavere.

2. Opvarmning forbedre prestationen.

Ud over at skades risikoen falder når du varmer op, så forbedre det faktisk også din præstation. Hvis vi lige starter med det punkter jeg nævnte før i forbindelse med skadesrisiko, så har de tre punkter også betydning for præstationen.

  1. Via nervesystemets forbedret evne til at sende signaler, er det muligt at få en langt bedre aktivering af de arbejdene muskler, og du kan derved yde med en større kraft end ellers. det vil altså i praksis sige, at du kan løfte lidt tungere.
  2. Den støre bevægelighed gør, at du kan arbejde med fuld “range of motion”. Det vil sige at du, for eksempel hvis du laver et squat, kan komme længere ned i øvelsen, og dermed skal de aktive muskler arbejde over en længere strækning. Det betyder at musklerne er under belastning i længere tid, og at hele musklens bevægelighedsfunktion bliver trænet. Med den øget aktivering af musklen, får du også bedre resultater.

Hertil komme et par yderligere fordele som opvarmningen, og den deraf følgenede temperaturstigning giver, i forhold til præstationsevnen:

  • Cellekernens kemiske processer forløber hurtigere: Det vil altså sige at de processer der sker inde i muskelcellerne løber hurtigere, og dermed kan musklen præsterer bedre.
  • Kredsløbet bliver sat i omdrejninger og leder dermed blodet ud i de blodkar der forsyner de arbejdende muskler. Jo bedre blodtilføreles til musklerne, jo bedre præstere musklerne også.

Hvis du er lige som jeg, så vil du selvfølgelig gerne yde dit absolut bedste til træning. Selvfølgelig vil du have så meget som muligt ud af din træning som du overhovedet kan! Derfor giver det altså også rigtig god mening at sætte tid af til opvarmning. Tænk på det på den her måde: Du har afsat dyrebar tid af, i din i forvejen travle kaldender, til at træne, for at holde dig i så god form som muligt. Har du virkelig lyst til at spilde din tid, ved ikke at få det maksimale ud af den tid du bruger?

Opvarmning forbereder dig mentalt til at påbegynde en forhåbentlig hård træning.

Det kan være fristende at gå lige direkte til træningen når man endelig har fået træningstøjet på, og bare gerne vil i gang. Ja måske er det endda en af de dage hvor du i virkeligheden hellere vil hjem og ligge på sofaen. På disse dage er opvarmningen måske endnu vigtiger, da den er med til at kvikke dig op, og forberede dig mentalt på det der skal til at ske. Så snart blodet begynder at pumpe, og du mærker varmen i kroppen, vil du mærke at energien stige. Adrenalinniveauet stiger, og du bliver mere og mere kampklar. Samtidig med at din krop forbereder sig fysisk, begynder hjernen altså mentalt at forbedre sig. Nervebanerne arbejder som sagt hurtigere, og du bliver mere skarp på hvordan du kontrollerer din krop. Hvis du er vand til at træne, så ved din hjerne hvad der skal ske, og hvad du må gøre, helt uden du behøver at tænke over det. Når først du har varmet op, er det da også de færreste der stopper op, og dropper træningen. Nu er du jo i gang, og hvis du skulle give op nu, så skal der virkelig en god undskyldning til.

Konklusion

Som jeg startede med at skrive, så behøver du ikke varme op. Du kommer ikke nødvendigvis til skade, og du kan stadig få noget ud af din træning. Når det så er sagt, så er det altså bare en rigtig god ide at varme op. Opvarmning forberede dig nemlig både fysisk og mentalt på din træning. For mig er det et spørgsmål om at jeg gerne vil undgå skader, og yde mit aller bedste. Der er selvfølgelig ikke nogen garanti for at du ikke kommer til skade når du varmer op, men risikoen er lavere. Jeg har også flere gange mærket hvordan opvarmningen virkelig hjælper mig til at udføre mine øvelser SÅ meget bedre, og mere tilfredsstillende. Det er GULD vejr, hvis man virkelig går op i sin sport, og gerne vil være god til det. Derudover har jeg endnu ikke oplevet, at jeg ikke magtede at træne efter jeg havde varmet op. Tværtimod er jeg blevet fyldt af energi og gå på mod.

Jeg håber at du er blevet lidt klogere på hvad der sker i din krop, under opvarmning. Om du vil varme op eller ej, er helt op til dig selv, men det er vigtigt at kende konsekvenserne af sit valg.

Rigtig god fornøjelse med træningen, og pas nu godt på dig selv! ❤️🙏🏻

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *