Styrken i en træningsmakker.

Måske kender du følelsen af hvor svært det kan være, at komme op om morgenen og afsted til træning. Eller hvor svært det kan være at komme afsted efter en lang arbejdsdag. Du er træt, ugidelig og tung i kroppen, og har mest lyst til at grave dig ned under et tæppe, med noget varmt at drikke. En dag har du træningsaftale med en god ven eller veninde, og pludselig springer du ud af døren som en gazelle.

Det at have en træningsmakker, kan være en af de bedste måder at motivere sig selv, og hinanden til at komme afsted. Det er der en række grunde til, men der er også faldgrupper i forhold til at have en træningsmakket.

Følelsen af Forpligtigelse

Når det virker så godt at have en træningsmakker, er det blandt andet fordi, at det får os til at føle os forpligtiget. Når vi har en aftale med nogen, er det meget svære at bryde aftalen. Vi ved at vi vil komme til at skuffe vores træningsmakker, hvis han eller hun skal vente forgæves på os. Lige pludselig er det ikke kun en selv man skal overbevise om at blive hjemme, men også ens træningsmakker. På den måde bliver det pludselig nemmere for os bare at møde op.

En social vinkel på træningen

Ud over følelsen af forpligtigelse over for ens træningsmakker, får træningen pludselig også et socialt formål. Ved at træne sammen, bliver træningen gjort til noget hyggeligt. For rigtig mange, er den sociale del af træningen lige så vigtig som selve træningen, hvis ikke vigtigere. Her er der altså en fantastisk mulighed for at styrke ens sociale bånd, samtidig med at man gør noget godt for sig selv.

Lær af hinanden

Nå man træner sammen, kan man lære af hinanden. Måske ved din træningsmakker hvordan man laver en helt bestemt øvelse helt korrekt, så i ikke kommer til skade. Det kan også være at i kan vise hinanden nye øvelser, og derved kan du udvide dit træningsprogram og presse din krop mere med nye bevægelser og øvelser.

Konkurrence

En sidste fordel jeg vil nævne, er konkurrenceelementet. Rent genetisk er vi mennesker skabt til gerne at ville vinde. Hvis man træner sammen med andre, kan træningen derved få et præg af konkurrence, og derved blive mere effektiv.

Hvad skal vi træne?!

Man kan selvfølgelig altid gå til en holdtræning sammen, hvor instruktøren har tilrettelagt programmet, så alle kan være med. Er man ikke lige til holdtræning, er der et hav af andre muligheder. I princippet kan man jo træne lige hvad man har lyst til sammen. Så længe det giver mening for jer, og begge parter syntes det er sjovt. Alt det kræver er en smule planlægning, og viden om hinandens niveau.

Løb

Er man mest til cardio, er løb et glimrende eksempel på noget man nemt kan gøre sammen. I hvert fald hvis man er nogenlunde samme niveau. Lav også gerne en blanding af cardio og interval træning sammen, hvis den ene er mere til den ene, end det andet. Det kunne for eksempel være tilrettelagt på en måde, hvor i hen over 45 minutter, skiftevis løber et par minutter, stopper op og laver en øvelse, for så at løbe videre igen. Øvelserne kan være alt hvad i lige syntes, som armbøjninger, squats, lunches, mavebøjninger osv. Hvis der er meget forskel på dig og din træningsmakker, men i stadig gerne vil løbe side om side, kan det være en ide at gå indenfor, på løbebåndet. Her kan i løbe i hver jeres tempo, men stadig løbe side om side, og få noget socialt ud af det. Bagefter kan i jo sammenligne jeres resultater, for at få lidt konkurrence ind.

Læs eller genlæs min blogindlæg om løb HER!

Cykling

Hvis man, som mig, simpelthen ikke kan finde ud af at løbe sammen med andre end sin hund, så er cykling måske bedre. I hvert fald hvis man gerne vil ud i naturen. For mit eget vedkommende, så føler jeg slet ikke det er så svært at følges på en cykel, som det er når man løber. Og så er Cykling en mere skånsom form for træning. Hvis vejret er uregerligt, er der selvfølgelig også den mulighed, at man kan gå til en spinning time sammen. En af fordelene ved at Cykle er, at det giver nogle rigtig flotte lår og Balder. 🍑

Styrketræning/Frivægtstræning

Træning med vægte, kettlebells, træningsbordet, elastikker og på måtter er ideelt for jer der gerne vil træne sammen. I kan placere jer et sted i centeret hvor der er plads, og ligge beslag på netop de redskaber i skal bruge, ind til runden er slut. At styrketræne sammen er i virkelighede også utrolig praktisk, da der på den måde altid er en til at heppe når den sidste øvelse skal laves, og til at tage imod vægten. Til gengæld kræver det lidt mere viden om om selve øvelserne, og teknikken. Træning med maskine er mindre fordelagtigt, da det kræver plads og ofte skal justeres til den enkelte. Derudover kan i risikere at skulle vente på hinanden, grundet kø ved maskinerne.

Tilrettelæg jeres fællestræning på den rette måde

Hvordan du og din træningsmakker tilrettelægger jeres fælles træning, kan have stor betydning for hvad i får ud af det. Brug lidt tid på at afstemme jeres forventninger, sikre jer at i vil det samme, og planlæg hvor og hvornår jeres træning skal foregå.

Vælg træningsmakker som du vælger Kæreste

Hvis jeres samarbejde skal fungere godt, skal i være kompatible med hinanden på flere punkter. Det er vigtigt at i er nogenlunde samme sted i livet. Hvis du er single og uden børn, og din træningsmakker er gift, har tre børn og et fuldtidsjob, så er sandsynligheden for at i kan træne på de samme tidspunkter ret lille. I skal helst også have nogenlunde det samme ambitionsniveau, så i har samme tilgang til hvor ofte i vil træne. Lav en spejling med din træningsmakker, så du sikre dig, at i vil og kan nogenlunde det samme.

Planlæg jeres træning

Et af de aller vigtigeste redskaber til succesfuld fællestræning, er jeres kalender. Sæt jer ned sammen, og læg en træningsplan, men HUSK at jeres træningsplan skal være realistisk. Det kan virkelig ikke understreges nok! Mange mennesker har en tendens til at planlægge en urealistisk mængde træning hver uge. Nøjes med to til tre faste træningsdage om ugen, og hav en back ud dag, hvis den ene dag ikke duer. Skulle i af den ene eller anden årsag være nød til at springe en træningsdag over, så lad være med at stresse over det. Der kommer altid en ny uge.

Strukturer jeres træning

Når du går til træning med din træningsmakker, så gå til det, som hvis du skulle lære et nyt fag, eller et nyt sprog. Sæt træningen i system, vær struktureret og lad være med at lade det gå op i snik snak.

Det kan være svær at finde ud af hvor man skal starte og slutte, og hvilket træningspas der passer en bedst. Det kan derfor være en rigtig god investering for dig og din træningsmakker, at købe en time med en personlig træner. En personlig træner kan hjælpe jer med at skemalægge jeres træning, og få lagt et program. På den måde får i et overblik over, i hvilken retning i skal. I virkeligheden er det bare et spørgsmål om, om i vil arbejde hårdt for et middelmådigt resultat, eller om i vil have det maksimale ud af jeres hårde arbejde. Jo mere struktureret og hårdt i arbejder, jo mere får i ud af det.

Det skal i passe på med.

På samme måde som der er en lang række gode fordele ved at træne sammen, så er der naturligvis også faldgrupper. Sørg for at i er obs på det, og hold øjnene på målet!

Snak snak og atter snak.

Det er altid enormt hyggeligt at mødes med en ven eller veninde, og man kan hurtigt falde i snak. Husk at jeres træningstimer også har et andet formål end at snakke. I kan eventuelt aftale at når i træner, så træner i og så kan i bruge tiden før og efter til at snakke. På den måde undgår i at det bliver en snakkeklub.

Niveauforskelle

Det kan være en rigtig god ide at vælge en træningsmakker der ligger nogenlunde på samme træningsniveau som dig selv. Hvis en af jer har trænet meget længere tid end den anden, og er meget mere erfaren, kan det virke demotiverende for den anden. Det kan godt være at de faste aftaler får nybegynderen afsted, men samtidig kan det også være at den succesoplevelse der ligger i det, bliver vendt til fiasko, hvis han eller hun ikke kan følge med. Overvej derfor at finde en træningsmakker på samme niveau, og ellers skal i være rigtig gode til at tilpasse træningen, så i begge får noget ud af det, og mærker at i bliver bedre, og dermed får succes.

Til sidst er der bare tilbage at sige rigtig god fornøjelse med fællestræningen. Jeg håber at dette indlæg kan være med til at du og din træningsmakker får bare LIDT mere ud af jeres træning. 🙏🏻❤️

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *