Yoga burn monthly: Hatha yoga

Så er det blevet tid til endnu et yoga-blogindlæg, i det jeg har gennemført måned to af mit “Yoga burn monthly” program. Denne måned har været en fordybelse i Hatha yoga. En yogaform som jeg har skrevet om før, og som jeg har lidt blandede oplevelser med. Jeg var bestemt ikke fan af denne yogaform første gang jeg prøvede det, men jeg har også haft gode oplevelser med det.

Ordet Hatha er oprindeligt en sammensætning af orden ha og tha, og oversættes direkte til sol og måne. Dette repræsenterer de modsætningerne der findes i os alle – yin/yang, kold/varm, svag/stærk, feminin/maskulin osv. Det handler altså om balance, og modsætninger. Balance mellem styrke og smidighed, samt indsats og overgivelse.

Som yogaform er Hetha yogaen måske den mest udbredte form for yoga, i den vestlige verden. Navnet hetha yoga er en grundlæggende betegnelse for den fysiske del af yoga – det vil sige yogastillinger, og åndedrætsøvelser. Der er altså en bred betegnelse, der dækker over mange retninger og yogaformer som for eksempel astanga-yoga, iyengar-yoga og power-yoga. Fælles for de forskellige former for hatha yoga er, at de ofte har fokus på at lave én øvelse af gangen, hvor stillinger forløber i et flow som i astanga yoga og flow yoga.

Der er altså generelt tale om en yogaform, der foregår stille og roligt. Der er som regel også gerne pauser mellem stillingerne. Der er tid til fokus på, at udfører hver enkelt stilling korrekt og på ens eget niveau. Dog vil jeg sige, at yoga burn programmerne har en tendens til at være en anelse mere fast paced, end det jeg husker fra live timerne. Til gengæld står det jo en frit for at pause videoen, og fordybe sig lidt mere i en øvelse, hvis man har behov for det.

Udstyr

Det kan være en god ting at have nogle redskaber ved hånden, når man skal i gang med “yoga burn monthly: hetha yoga”. Der er tale om forholdsvis billige redskaber, men De kan sagtens undværes. Man kan også sagtens finde alternativer til disse redskaber hjemme:

  1. Yogamåtte: Først og fremmest er det jo altid rart at ligge på en måtte, når man laver yoga. Har man ikke en yogamåtte/træningsmåtte, kan man altid ligge på et gulvtæppe, eller andet blødt underlag. Selv foretrækker jeg dog yogamåtten.
  2. Lille Håndklæde: Det kan også være rart at have en lille pude eller et håndklæde, man kan ligge under sit venusbjerg under nogle af øvelserne. Særligt hvis man er lidt sart, eller har et mere udestående venusbjerg. På samme måde kan det være rart at bruge under numsen/halebenet, i nogle af mavenøvelserne. Særligt øvelser som for eksempel Boat pose. Jeg har selv et ret spidst og udestående haleben, som kommer i vejen for mig, og det er frygteligt smertefuldt.
  3. 2 yoga blogge: Yogablogge er rare at have ved hånde, for at lette nogle af stillingerne. Man behøver dog ikke bruge penge på yogaklodser. Man kan sagtens bruge to tykke bøger.
  4. Tæppe: et sammenrullet tæppe kan være godt til at side på i nogle af øvelserne. Hvis man har lyst, kan man også investere i en god yogapølle.
  5. Yogastrop: En god yogastrop kan være en rigtig god hjælp i rigtig mange smidighedsøvelser. Især de øvelser, hvor man endnu ikke er helt smidig nok, til at lave øvelsen uden hjælp. Et tørklæde eller lignende kan dog sagtens gøre det ud for en yogastrop.

Mine forventninger til Hatha yoga inden jeg begyndte

Som sagt har jeg lidt blandede oplevelser med Hetha yoga, og jeg var spændt på at se hvordan min oplevelse ville blive denne gang. Alligevel var jeg ængstelig for at komme i gang. Ja faktisk glædet jeg mig helt til at udfordre mig selv med en hel måneds hetha yoga. Det skal måske også lige siges, at jeg jo denne gang havde sat mig en hel del mere ind i, hvad hetha yoga er. Jeg var derfor fuldt ud klar over, at der var tale om en slow paced yogaform, og at jeg skulle til at øve mig at fordybe mig i mine bevægelser. Noget jeg aldrig har været rigtig god til. Jeg var også klar over, at med så mange forskellige retninger inden for Hetha yoga, så er det næsten umuligt at vide 100% hvad man går ind til. Jeg er næsten sikker på, at oplevelsen af hetha yoga vil være forskellig alt efter hvilken instruktør man har, da alle jo har hver deres stil.

Nu har jeg jo gennemfør flere af Zoeys programmer før, og har været glad for det, så jeg havde en god tro på at det nok skulle blive godt.

Bonusmateriale:

Yoga burn monthly anden måned, er bestemt den af månederne med mindst bonusmateriale. I den første måned var der for eksempel både meditationsprogrammer, flow og pose tutorial library. I denne måned, er det skåret ned til “New Month 2 Pose Tutorials”. Personligt syntes jeg det er rigtig rart at have et “bibliotek” med diverse øvelser. På den måde kan jeg vælge en ud som jeg har svært ved, eller gerne vil fordybe mig lidt mere i, og lære at lave den korrekt.

Det fik jeg ud af det:

Som sagt, så føler jeg at yoga burn’s programmer lidt mere fast paced, end de live yoga timer jeg har været til. I det her tilfælde, er jeg lidt i tvivl om, om jeg syntes det er godt eller skidt. Det overrasker mig faktisk en del, at jeg faktisk har det på den måde. Det langsomme tempo er nemlig netop det, der førhen gjort at jeg ikke brød mig om Hetha yoga. Man skulle derfor tro, at jeg var glad for at tempoet blev sat lidt op.

Egentligt er det nok heller ikke fordi tempoet var så højt igen. Det er måske mere en følelse jeg havde, fordi jeg halvejs igennem programmet fik pådraget mig en skade. For en god ordens skyld, vil jeg lige at pointere, at det ikke er en skade jeg pådrog mig under yogatræningen! Skaden pådrog jeg mig på baggrund af et dumt stræk i venstre skulder, og længere tids overbelastning af min biceps. Dette har givet mig en del smerter i min venstre skulder. Min skade gjorde, at der pludselig var mange af de yogaøvelser jeg før udførte med lethed, der blev en hel del svære for mig. Derfor havde jeg ind i mellem lidt svært ved at følge flowet i videoen, af den simple årsag, at jeg skulle bruge længere tid til at udføre øvelserne. Havde jeg ikke været skadet under gennemførelsen af denne måneds yoga program, havde jeg nok ikke på samme måde følt at tempoet var for højt.

På grund af min skade, endte jeg med at holde en uges pause fra al træning. Bagefter valgte jeg at starte hvor jeg slap med yogaen. Derfor har jeg også været fem uger om at gennemføre måned to, frem for fire.

Fordi Hetha yogaen er så blid en yogaform, føler jeg faktisk at den har hjulpet mig rigtigt meget. Det har gjort det muligt for mig at holde mig bare lidt i gang, da det har været den eneste form for træning jeg har kunne holde ud at lave. Hetha yogaen har gjort det muligt for mig, at bevare lidt af min styrke og smidighed, trods skaden, og det er jeg rigtig glad for.

Næste måned?

Min skulder har det på nuværende tidspunkt meget bedre, men der er stadig et stykke vej. Derfor ved jeg ikke med sikkerhed hvornår jeg vil forsøge at gennemføre måned tre. Lige nu er mit fokus at få det så godt i skulderen, at jeg kan vende tilbage til polen. Det er ikke fordi jeg ikke nyder al min anden træning, men mit hjerte brænder for pole sporten. Som det er nu, kan jeg desværre knap nok kravle op i en pole. Jeg håber dog at jeg gå i gang med måned tre af “yoga burn monthly” inden for de næste to måneder. Ind til da, overvejer jeg at gå tilbage til Retoratsive yoga.

Tidligere blogindlæg omhandlende yoga burn:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *