Yoga Burn Trim Core Challenge

Jeg har flere gange skrevet om yoga Burns træningsvideoer her på bloggen, og jeg er lang fra nået i mål med dem jeg har liggende. Kort inden jeg blev gravid, nåede jeg at færdiggøre “yoga Burn trim Core challenge”.

Det kræver nok ikke så meget forklaring, hvad en Core challenge går ud på. Det handler selvfølgelig om at få strammet op, og styrket sin core muskulatur. Betegnelsen core er overordnet en betegnelse for mavemusklerne, både de skrå, de lige og den store tværgående, der går hele vejen rundt. Vi kan kalde det kroppens naturlige korset. Når man træner core, træner man både mave ryg og bækken. En stærk core, er vigtig for at minimere risikoen for at få rygskader, minimere smerter i ryggen, og forbedre kropsholdningen. Core muskulaturen er med til at stabiliserer og beskytte vitale organer og muskler når du træner, bevæger dig eller anstrenger dig på den ene eller anden måde. Rigtig meget af den styrke du projicerer ud i hele din krop under hårdt arbejde, kommer fra den kærne af energi og styrke som core muskulaturen udgør.

“Yoga burn trim core challenge” er bygget op på samme måde som yoga burns andre challenges, med 3 forskellige faser:

  1. Kompressions fasen: De første minutter af hver træning, er dedikeret til en bestemt metode, der anvender bestemte bevægelser og vejrtræknings mønstre, målrettet mod at aktiverer det inderste lag af core muskulaturen, inklusiv transversus abdominis og mellemgulvet. Dette skulle være nøglen til en fladere mave, samt det at opbygge det indre korsæt. Denne fase af træning skal hjælpe med at sikre, at man er klar til at aktiverer din core rigtig når den mere dynamiske del af træningen begynder, hvilket skulle give en mere effektiv træning af core muskulaturen.
  2. Core aktiverings fasen: I denne fase introduceres der til øvelser der er nemme at lave hjemme, på en sikker måde, for at beskytte ryggen og forbedre krops holdningen. Træning er opbygget på en strategisk måde, der har til hensigt at ramme alle musklerne i hele coren. Dette skal sikre balance mellem musklerne foran i coren, såvel som musklerne langs siden og på bagside, altså langs ryggen.
  3. Fedtmobiliserings fasen: De sidste 4 minutter af træningen er dedikeret til at turbostarte stofskiftet og give bedre fedtforbrændings resultater. Til dette bruget højintens intervaltræning, og også her fokuseres på øvelser der samtidig træner core muskulaturen.

Som de andre challenges jeg har skrevet om fra yoga burn, er hver trænings video 15 minutter lang. Anderledes fra de andre udfordringer er, at der denne gang opfordres til at man blot får inkorporerende de 15 minutter 3 gang om uge, frem for at ligge 15 minutter til for hver gang, så man ender på 45 minutter den sidste dag. Til gengæld bliver der også opfordret til at man laver denne udfordring på tom mave, og højest et glas vand i maven, grundet de vejrtræknings øvelser som hver træning starter med. Samme vejrtræknings øvelser gør også, at dette program IKKE anbefales til gravide, men alt dette bliver forklaret nærmere i introen på første dvd.

Hver træningsvideo bygger videre på den næste, og det er derfor vigtigt at de bliver udført i den rigtige rækkefølge.

Min oplevelse af yoga udfordringen

Selve træningen i det her program var faktisk efter min mening virkelig sjov, og anderledes. De første minutter, men vejrtræknings øvelserne, var nok dem jeg syntes var mest udfordrende, da jeg aldrig har været god til at trække vejret på den måde man opfordres til under yoga. Derfor var det også sjovt at udfordre mig selv på dette punkt, og se om jeg var blevet bedre næste gang.

Jeg udførte “yoga burn trim challenge” samtidig med at jeg arbejdede på nogle krævende core øvelser til pole. Selv har jeg en fornemmelse af at den ekstra core træning jeg lavede gennem denne udfordring, hjalp mig til at performe bedre til pole. Jeg er dog også rimelig overbevist om, at uanset hvilken ekstra træning jeg lavede af min core, ville det have samme effekt. Derfor skal man heller ikke købe “yoga burn trim core challenge” medmindre man kan lide denne form for træning frem for almindelig træning i fitnesscenteret eller laver noget andet der fungere for en og man holder af at lave. Er man derimod til Yoga, og gerne vil prøve noget andet end det man allerede gør, kan jeg til gengæld varmt anbefale denne udfordring. Det er bestemt en sjov og hyggelig form for træning, som passer godt ind i et travlt tidskema.

Den sjoveste det af “Yoga burn trim core challenge”, og den del jeg nød mest, var bonusvideoen “Inversion Abs On The Wall”. Her får man lov til at udfordre sig selv med at træne med hovedet ned og benene op af vægen. Det eneste problem med denne træningsvideo var, at den var for kort! 🤣

Bonusser ved køb af yoga burn Trim Core Challenge:

Som med de andre challenges man kan købe hos Yoga Burn, følger der nogle ekstra ting med i købet end bare selve udfordringen. Blandt andet det sædvanlige firer ugers trænings program, som man kan følge når man har gennemført selve udfordringen: “yoga burn trim core challenge final four”. Dermed behøver træningen af core muskulaturen ikke stopppe, bare fordi udfordringen er slut.

Her kommer lige et lille overblik over hvad man får med af ekstramateriale, når man køber Yoga burn total body challange:

  • Total Core Recovery Flow: En rutiner der er designet til at afstresse, løsne spændinger, afhjælpe angst, og accelererer restitueringen. dette gøres gennem restorative yoga.
  • Yoga burn trim core challenge final four: Et firer ugers træningsprogram, du kan følge når udfordringen er gennemført. Lige som i selve udfordringen er hver teæningsvideo 15 minutter lang. Som hovedregel bør man bestræbe sig på som minimum at træne 15 minutter, 3 gange om ugen.
    • Inversion Abs On The Wall: En sjov, anderledes og udfordrenede for for træning, der foregår på hovedet, og op af en væg.

Andre blogindlæg omhandlende yoga burn:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *