Holdbar livsstil: Bevægelse

Her i mit tredje indlæg under titlen holdbar livsstil, skal det handle om  bevægelse. Når jeg skriver bevægelse og ikke træning, eller motion, er det helt bevidst. Hvis du aldrig har trænet før, eller hvis tanken om motion virker afskrækkende, kan det måske være en hjælp bare at tænke på det som bevægelse. Vi er alle skabt til bevægelse, og vil kunne få noget ud af det. Det behøver ikke være meget mere end en gåtur hvis det er det du kan få gjort.

Mange af os kaster os alt for hurtigt og hovedkuls ud i et omfattende trænings program, som vi ikke er klar til hverken fysisk eller psykisk. Det er selvfølgelig et udtryk for motivation for at komme i gang, og et ønske om at se nogle hurtige resultater. Desværre er det også det der gør, at det sjældent holder i længden. Vi presser os selv ALT for hårdt!

Hvis du gerne vil have en varig og holdbar trænings rutine, er det vigtigt at starte blidt ud. Du skal have dig selv med, og starte ud på DIT niveau. Lad være med at koncentrere dig om hvad alle andre kan, og tro at du skal gøre det samme fra dag et. Du risikere blot at gå død i det, og så opnår du ikke de resultater du ønsker dig. Jeg startede bestemt heller ikke ud med at træne de seks dage om ugen, som jeg er oppe på nu. Faktisk startede jeg bare med nogle gode gåture med hunden, og så skruede jeg gradvist op efterhånden som jeg følte at jeg havde overskud til mere.

Her ud over er det vigtigt at du finder en form for bevægelse som du nyder. Eller i hvert fald mindst muligt hader. Det er nemlig ikke alle der nyder at bevæge sig i starten, og det er også okay. Start med at træn vanen i at bevæge dig, så kan du træne din krop på et senere tidspunkt. Det er dog helt sikkert, at hvis du kan finde noget du syntes er sjov, så bliver det tusinde gange nemmere. Hvis jeg skal bruge mig selv som eksempel, så elsker jeg at danse. Når jeg danser, føler jeg faktisk ikke at jeg træner, eller dyrker motion. Jeg har faktisk bare en fest, og alle bekymringer forsvinder for en tid.

Den bedste træning at starte ud med, er altså den du får gjort. Det er på DIT niveau, og det er en form for bevægelse du nyder. Det nytter ikke at starte med 5 dage om ugen, i et fitnesscenter, på et højt niveau, sammen med en masse andre trænede mennesker. Det kan hurtigt få dig til at føle dig bag ud, og give dig en følelse af fiasko.

Hvis dit mål er at træne 3 gange om ugen, så start med at øve dig i at bruge tid på bevægelse. Hvis tanken om træning afskrækker dig, så start med en gåtur. Planlæg det, og lig det ind i din kalender. Vi er som mennesker meget mere tilbøjelige til at få ting gjort, hvis vi har planlagt det, og sat tid af i vores kalender. Hvis du er vand til at gå eller cykle, så kan du begynde at skrue lidt op, men sæt baren efter DIT niveau, og skru langsomt op.

Hvis du lige nu sidder med en tanke, eller i de om at skulle i gang, så vil jeg råde dig til at mærke efter hvordan bevægelse føles for dig. Hold eventuelt lidt igen, så ikke du går for hurtigt frem. Lad være med at presse dig selv til noget du ikke er klar til, og mister motivationen. Du skal selvfølgelig heller ikke holde dig selv så meget tilbage, at du ikke udvikler dig, og får noget ud af dine anstrengelser. Find den gyldne middelvej, og noter eventuelt i en dagbog eller lignende hvordan det føles. Hvad virkede? Hvad virkede ikke? hvordan følte du før, unde og efter? Var der noget der gjorde at du havde mere eller mindre energi? for eksempel hvis du ikke havde spist nok, eller sovet så godt om natten? Jeg lover dig det er det hele værd, og det kan hjælpe dig til en bedre oplevelse og at nyde din bevægelse mere på længere sigt.

En anden fordel ved en sådan trænings dagbog er, at den kan hjælpe dig med at holde motivationen. Hvis du for eksempel skriver ned hvilken fed følelse det gav dig at bevæge dig, kan du se tilbage på det, på en dårlig dag. Du ved, en af de dage hvor det bare føles rigtig svært at komme ud af døren. Så kan du tage den frem, og læse hvor godt du får det af at gøre det, og hvor sej du føler dig, også selv om det var hårdt at komme i gang. Tro mig, det er guld værd!

Rigtig god fornøjelse med din bevægelse! Du er sej, og jeg ved at du kan! Og så må du da meget gerne lige smide en kommentar her under, og fortælle mig hvordan det går med at komme i gang med at bevæge dig! 😉

 

Se også min andre indlæg under emnet Holdbar Livsstil:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.