Holdbar livsstil: Kost

Det er blevet tid til mit andet indlæg i serien “Holdbar Livsstil”, og jeg har tænkt mig at vi skal snakke lidt om kost. Står du og skal i gang med et vægttab, er kosten noget af det vigtigeste. Det er her du skal ligge størstedelen af dit fokus. Der er lidt uenighed om HVOR stor en betydning kosten har. Hvad jeg har fundet frem til er, at kosten har 70-90 procent betydning for et vægttab. Ikke at træning ikke er vigtig. Uden træning vil du hurtigt miste muskelmasse, men det udgør altså kun omkring 10-30 procent af dit samlede vægttab.

Jeg vil da også lige sige, at selv om du ikke ønsker at tabe dig, så har kosten altså også betydning for hvor godt du føler dig generelt. Det har den i hvert fald for mig. Jeg har mærket en store ændring i min krop, efter jeg har ændret min kost. Hele mit tarmsystemet fungere meget bedre, og jeg føler meget mere velvære og ro i min krop. Jeg føler mig ikke længere så tung og oppustet som jeg gjorde førhen, og jeg kan mærke det med det samme hvis jeg spiser noget forkert.

De flere af os ved godt, at for at holde en stabil vægt, så gælder det om at være i balance rent kalorieregnskab. Det vil sige, at man indtager den mængde kalorier man forbrænder i løbet af en dag. Hvis man spiser for mange kalorier, så tager man på. Ønsker man derimod at tabe sig, skal man være i kalorieunderskud. Det lyder jo umiddelbart meget nemt, men hvis det er så nemt, hvorfor ligner vi så ikke alle supermodeller!?

Sandheden er, at kalorie regnestykket er et mere eller mindre umuligt regnestykke, som næppe kan udregne med 100 procents nøjagtighed. Du kan lave et relativt præcist estimat af, hvor mange kalorier en given fødevare indeholder, men det er ikke ens betydende med, at din krop optager alle kalorierne. For eksempel optager man mindre fedt, og dermed færre kalorier fra hele jordnødder, sammenlignet med forarbejdede jordnødder. Det vil altså sige, at fra den samme madvare, der på papiret indeholder de samme kalorier, kan du optage færre eller flere kalorier alt efter hvordan den er blevet behandlet. Måske kender du det fra majs? Menneskers fordøjelsessystem har ikke de enzymer der skal til for at nedbryde hele majskerner, som derfor passerer ufordøjet gennem tarmen. På den måde passere majsene altså lige igennem vores system, uden at vi optager nogen kalorier fra dem.

Du kan dog alligevel lave nogle rimeligt kvalificeret bud på, hvor mange kalorier du indtager, og hvor meget du forbrænder. En ting er dog helt sikkert. Det er tusinde gange nemmere at kontrollere din vægt gennem det du spiser, frem for hvor meget du forbrænder gennem træning. Men nu handler det jo næppe kun om kalorieregneskaber alt sammen. Det handler i høj grad også om vaner, og om at forstå sig på, hvad den mad du putter i munden, har af konsekvenser for din krop. Hvis det blot handlede om kalorier, så kunne du jo lige så godt gå på en eller anden form for pulverkur.

Der findes flere forskellige pulverkurer, og de indeholder alle et minimum af kalorier, og tager højde for din krops minimumsbehov for protein, fedt, kulhydrat, vitaminer og mineraler. Det er dog ikke specielt spændende at leve af, og du får ikke tilfredsstiller dit behov for fast føde. Jeg har ikke selv levet af pulverkur i mere end et halv døgn, for at se hvad det var. Nå jeg ikke nåede at spise det mere end et halvt døgn, er det blandt andet fordi, at det ikke smagte specielt godt. Jeg manglede også min faste føde, altså noget at tykke i. Dertil kommer, at tanken om at skulle leve af det i længere tid, gjorde mig trist og jeg mistede lysten til at leve. Okay, overdrivelse fremmer forståelsen, men jeg elsker mad, og jeg glæder mig fra jeg spiser den sidste bid om aftenen, til jeg står op om morgenen for at spise min morgenmad. Jeg er et kæmpe madøre!

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg ikke er fan af diverse slankekurer, pulverkurer, juicekurer og hvad der ellers findes der ude. Bevares, det kan for nogen være nødvendigt, i en periode at gå på en eller anden form for kur, af helbredsmæssige årsag. For eksempel hvis du er meget overvægtig, og din generelle sundhed er truet. Generelt er jeg dog meget mere fortaler for en varig livsstilsændring, hvor der er taget hensyn til den enkeltes behov. Og hvorfor nu det?

Sagen er den, at de fleste kurer der ude er meget stringente, og der er mange regler og restauktioner på hvad og hvor meget du må spise. De fleste jeg har snakket med, og sådan har jeg det i øvrigt også selv, bliver nærmest provokeret til at spise noget de ikke må, hvis der er et direkte forbud mod det. Samtidig lære man sjældent noget om at sammensætte sin kost rigtigt selv. I mange tilfælde spiser du måske noget der er meget anderledes, og ligger langt væk fra hvad du normalt ville spise. Dette gør sig særligt gældende for pulverkuren og juicekuren. Det er på ingen måde holdbart i længden, og hvad har du egentligt at vende tilbage til? Det har ikke lært dig at ændre dine vaner, og du har ikke fået en forståelse for at sammensætte din kost. Derfor ender du tilbage i dine gamle kostvaner og dine gamle rutiner, som var med til at give dig den krop du var ked af til at begynde med. Med andre ord er du slået tilbage til starte, måske endda med et par ekstra kilo på sidebenene, blot for at starte forfra om en måneds tid eller to. Dertil kommer, at uden forståelsen for kostsammensætning, bliver det pludselig meget svært den dag du skal UD og spise. Uanset om du skal hjem til familie eller venner og spise, eller om i skal ud og spise offentligt, så vil en lille smule viden om kost hjælpe dig rigtig langt. I det mindste vil du måske være i stand til at vælge bare LIDT sundere, end hvad du gør nu?

Hvad angår hvilke kostændringer du skal foretage dig, så findes der lige så mange svar, som der findes mennesker. Vi er alle vidt forskællige, og har brug for forskellige ting. Dertil kommer, at det der måske virkede for dig, for 10 år siden, ikke nødvendigvis er det der virker nu. De fleste af os tager også munden alt for fuld, når vi ønsker at lave en livsstilsændring. Vi forsøger at ændre ALT på en gang, og på den måde skal vi bruge alt for meget energi på hele tiden at tænke over hvad vi gør. Det tager nemlig meget lang tid før noget bliver en vane. normalt siger man, at det tager ca. 30 dage før noget bliver en vane. Ind til da, skal man konstant tænke over hvad man gør. Du kan sammenligne det lidt med, når du får et nyt job. Du skal hele tiden tænke over de nye rutiner, og arbejdsgange du får, og det første lange stykke tid er du meget træt når du kommer hjem. Sådan fungere det også hver gang man skal lave en ændring i sin livsstil. Mit råd er derfor at starte med EN eller TO ting af gange, og vende sig til den nye vane, inden man fortsætter med en eller to nye ting.

Start der hvor DU er, og tag et kritisk, men kærligt blik på dig selv og dine kostvaner. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  1. Hvad spiser jeg, og hvor ofte?
  2. Hvordan får jeg det af at spise på den måde?
  3. Hvor ville jeg nemt kunne lave en lille men sund ændring, som ikke ændre mere på min dagligdag, end at jeg ved at jeg kan holde det?

Start blidt ud, måske med et måltid af gangen. Når du føler at du har styr på det, så fortsæt med noget nyt. På et tidspunkt vil du have lavet så mange ændringer, at du vil kunne se og mærke en ændring. Det sker ikke i morgen, eller om 12 uger, men det er også okay. Det handler ikke om at være perfekt, men om at have sig selv med i det man gør, så du når frem til den livsstil du ønsker for dig selv. Og som min mor altid sagde til mig som barn: “Mange bække små, gør en stor å”. Der ligger altså noget visdom i det ordsprog, så tak til Mor for at lære mig det!

Jeg håber at du der ude, kan bruge det her til noget, og har fået mod til at gå i gang med de små ændringer i din kostplan. Husk så, at vi er alle kun mennesker, og vi falder alle i en gang i mellem. Det vigtige er, at du ikke banker dig selv oven i hovedet, og forsøger at straffe dig selv over det. Hvis du er faldet i, så analyser situationen. Hvorfor faldt du i? Hvordan kan du forhindre det en anden gang? Og så ellers op på hesten igen med det samme. Ikke i morgen, på mandag eller til den første i næste måned. Med det samme! Og husk så: Man bliver ikke tyk af ét enkelt usund måltid, lige som man ikke bliver tynd af ét enkelt SUNDT måltid”.

Held og lykke! <3

 

Se også min andre indlæg under emnet Holdbar Livsstil:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.