Holdbar livsstil: Tid, vaner, ro, planlægning og resultater

En af de ting der ofte er kommet i vejen når jeg har ville ændre på min livsstil, og for eksempel gerne ville træne mere, er tid. Det føles aldrig som om at der er tid nok i en travl hverdag, og det kan være enormt svært at se hvor man skal få tiden fra. Jeg er sikkert ikke den eneste, der sidder med den følelse? Alligevel er det lykkedes mig gang på gang, at finde mere tid. Enten ved at rykke noget rundt, være mere effektiv, prioriterer anderledes osv.

Hvis du er en af dem, der ikke føler at du har tid, så kommer her en lille “udfordring”, som måske kan hjælpe dig. Det kræver dog at du er ærlig over for dig selv.

Skriv ned hvad du foretager dig på en uge, lige som hvis du skulle lave et skoleskema. Hvor meget tid bruger du på at sove, spise, transport, arbejde, lufte hunden, være sammen med børnene osv. De fleste vil opdage at der er utrolig meget spildtid. Tag et grundigt kig på det, og overvej med dig selv, om der er noget du kunne gøres anderledes. Måske er der noget der kan rykkes rundt, eller måske helt tages ud, og dermed give plads til andre aktiviteter?

Hvis du syntes det er svært bare at sætte sig ned og skrive hvad du laver på en uge, så er de fleste telefoner heldigvis udstyret med en god kalender. Start med at skrive ned hvad du laver efterhånden som dagen skrider frem.  Når ugen er slut, har du en udførlig plan over, hvordan en uge ser ud for dig. Hvis du derimod syntes det er nemt, så er det jo bare med at få sat sig ned, og få det gjort. 😜

Når du har fundet ud af hvordan dine dage ser ud, og hvad der skal ændres, så er det bare om at komme i gang med planlægningen. Der er ingen tvivl om, at planlægning generelt har en stor betydning for hvad vi for gjort, og hvad vi ikke får gjort. Man er meget mere tilbøjelig til at de få ting gjort, der er planlagt, og sat tid af til i ens kalender. Sådan er det i hvert fald for mig. Hvor struktureret ens planlægning skal være, kan der dog være stor forskel på, fra person til person. Selv er jeg den type, der har brug for utrolig meget struktur og skemaer og ALT skal skrives ned i min kalender.

Jeg kan også anbefale at lave en madplan, som du eventuelt kan hænge op på dit køleskab. Jeg forsøger selv at få det gjort hver uge, men jeg må indrømme at den også smutter for mig ind i mellem. Der er ingen tvivl om, at de uge hvor jeg rent faktisk får det gjort, går al ting meget nemmere. Jeg får handlet de rigtige ting ind, og husker at tage mad op af fryseren, og jeg slipper for at stå og kigge med et tomt blik ind i fryseren hver aften.

Som jeg var inde på i mit seneste indlæg, så kræver alt nyt utrolig mange ressourcer. Nye tiltag og forandringer kræver nemlig at vi skal tænke over hvad vi skal. Husk derfor, ikke at tage munden for fuld når du planlægger. Vælg en eller to ting du vil ændre af gangen, og brug gerne en måned på det, inden du kaster dig over noget nyt. Hold fokus,  og lav først nye ændringer når du er klar til det. Så snart det blive en vane, så bliver det nemmere, og du skal ikke længere tænke så meget over det.

Uanset hvor meget man planlægger, og hvor organiseret en livsstilsændring man lægger for dagen, så betyder det ikke, at det nødvendigvis er nemt. Der kommer helt sikkert svære dage. Dage hvor man ikke har lyst til at træne, og dage hvor broccoli bare ikke smager særlig godt. Dage hvor man falder i, ligger på sofaen og spiser chokolade.

Jeg kan varmt anbefale at du tracker dine fremskridt. Det er nemlig guld vær når man har en svær dag. Når jeg selv har en af de svære dage, sætter jeg mig ned, og kigger på mine fremskridt. Jeg klapper mig selv på skulderen over det jeg har opnået, og hvad det har gjort ved mig. Ikke kun fysisk, men også psykisk. Det kan somme tider give lidt kræfter til at fortsætte det gode arbejde, og måske “synde” lidt mindre end jeg ellers ville have gjort, eller komme afsted til træning.

En måde hvorpå du kan tracke dine fremskridt på, er for eksempel via en kost- og trænings dagbog. Jeg skrev lidt om trænings dagbogen sidst, og den kan nemt kombineres med en kost dagbog. Skriv ned, hvad du spiser, hvordan du træner, og ikke mindst hvordan det får dig til at føle. På den måde kan du nemt rette ind, hvis der tegner sig et mønster af noget der får dig til at føle dig dårligt tilpas, og gøre mere af det der får dig til at føle dig godt tilpas. Samtidig kan alle de positive ting du skriver ned, netop hjælpe dig på en svær dag, og motivere dig til at fortsætte.

Jeg ved jeg har skrevet meget om planlægning, struktur, og tracking, og jeg ved at det måske ikke er det mest spændende. Måske er det heller ikke det hele du kan bruge til noget, og det er helt okay. Tag det ud, du tænker kan fungere for dig, i dit liv. Nogle af os funger godt i en stram struktur, med planer og skemaer, og andre trives bedst i en mere ustruktureret hverdag.

Har du selv nogle erfaringer, og gode fif i forhold til planlægning, så smid gerne en kommentar her under.

Rigtig god søndag, og glædelig første advent. ❤️

 

Se også min andre indlæg under emnet Holdbar Livsstil:

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.