Jul og nytår uden dårlig samvittighed.

Julen står for døren, og  i dag går de fleste på juleferie. Det er for mig, ligesom for så mange andre, lig med massere af god julemad, slik og godter. En uge efter gælder det nytårsfesten, som for nogle er ens betydende med rigeligt af de våde vare. Selv agter jeg at gå igennem det uden alt for mange alkoholiske og vægtmæssige tømmermænd, og jeg deler gene ud af lidt gode råd, i den forbindelse.

En af grundene til, at vi ofte kommer til at spise for meget, er søvnunderskud. Både træthed og tørst, er noget vi nogle gange kommer til at forveksle med sult, så sørg for at være veludhvilet inden du tager afsted. Det vil også hjælpe dig dagen der på, fordi du ikke allerede er i søvnunderskud inden du tager til fest. På den måde føler du dig måske ikke lige så ramt dagen efter, når tømmermændene rammer.

Det første du skal tage stilling til, inden du tager afsted er, først og fremmest, hvad der skal til for at du føler at du har holdt jul og nytår. Højtiderne er fyld med hyggelige, men sukkerholdige traditioner. Forsøg gerne at bryde dem lidt, og sig ja tak tid det, du bare MÅ smage, og nej tak til det du er lidt mere ligeglad med. Samtidig må du også tænkte på mængderne. Bare fordi du siger nej tak til vaniljekransene, betyder det ikke at du nødvendigvis kan spise mere af den hjemmelavet julekonfekt end du ellers ville have gjort.

Hvis du skal til samskudsgilde, så kan du jo passende være den der medbringer det sunde. Måske du kan stå for julesalaten, eller den “sunde” dessert. For eksempel har jeg ofte medbragt en “sund” chokoladekage, lavet på sorte bønner, med tilhørende frugtsalat, lavet på skyr, til desserten nytårs aften. Der findes massere af sunde alternativer, til de klassiske, og traditionelle retter, og kun fantasien sætter grænser.

Nemt sparede kalorier.
Det værste du kan gøre, er at overspise, og en af de ting kan få os til at overspise er sult. Lad endelig vær med at sulte dig selv i løbet af dagen, fordi du ved at du skal til fest. Sørg i stedet for at spise sund og mættende, gennem hele dagen, så ikke du ankommer med tom mave. Jeg behøver vel ikke fortælle dig hvad der sker ved buffeten, hvis maven knurre. Det vil også hjælpe dig med ikke at blive lige så beruset, hvis du skal drikke alkohol. Alkoholen går hurtigere i blodet, hvis du drikker på tom mave. Faktisk opnår du en maksimal alkoholprocent allerede efter 15-30 minutter på tom mave, hvorimod det kan tage flere timer, hvis du drikker på fuld mave.

Drik også gerne ét glas vand, hver gang du drikker en genstand. På den måde kan du både forebygge tømmermændene, fordi du undgår dehydrering, og du spare automatisk på kalorierene, fordi du ubevidst kommer til at drikke mindre alkohol.

En anden ting er, at højtiderne gerne er lig med flere retter mad. Vi skal både have Velkomstsnack, forret, hovedret, dessert, diverse chips, slik og nødder, og så selvfølgelig natmad. Der mangler aldrig noget, og der er altid mad til overs. Det er faktisk lige før der er til endnu en fest. Det er helt okay, at sige nej tak til Natmaden, og der er faktisk rigtig mange kalorier sparet allerede der. For det meste er man jo også allerede godt mæt fra alt det andet. Der er ikke nogen der siger at du absolut SKAL spise alle retter. Hvis du gerne helt vil undgå overflødige kalorier, så kan du også lade velkomstsnackene og brødkurven stå. Der er i hvert fald ingen fare for, at du ikke skal blive mæt af alt det andet mad.

Når festen er slut
Du ved nok allerede, at du kommer til at have tømmermænd, og være træt dagen efter. Det betyder også at du får trang til noget salt, og for mange er det ens betydende med burger, pommes frittes og cola. Prøv dog at gå efter et sundere alternativ. Da du allerede ved det på forhånd, har du alle muligheder for at forberede noget i forvejen, hvis du ved at du ikke kan overskue det når du vågner med tømmermænd. Spis eventuelt kylling med krydderurter, salat-wraps med  hakket oksekød, ristet blomkålsris, eller scrambled eggs med ekstra æggehvide. Selv er jeg stor tilhænger af æg dagen der på, og det er fint for mig hvis de bare er blødkogte.

Tømmermænd opstår, fordi man er dehydreret, så drik gerne et stort glas vand inden du går i seng, og igen når du vågner. I det hele taget, skal du drikke rigeligt med vand, dagen der på. Du kan eventuelt stille et glas vand, og et par panodiler på natbordet, så det er klar når du vågner. Bliv endelig liggende så længe du kan, og hvis det er svært at sove, fordi det er for lyst, så tag gerne en lur på sofaen, i løbet af dagen.

Da dehydrering er hovedårsagen til at du har det dårlig, så er det nok ikke lige dagen til træning. Det er nok også de færreste der har lyst til det. I stedet vil jeg anbefale dig at gå en tur. Frisk luft, lys og let bevægelse vil gøre underværker for både dit humør og velbefindende, og så kan du også forbrænde lidt af kalorierne, uden at overanstrenge dig.

Uanset hvordan du vælger at holde jul og nytår, så husk at nyde det! Lad være med at have dårlig samvittighed over det du spiser og drikker. Så længe du har taget stilling til hvordan DIN jul skal være, og hvad DU vil spise, så er der ingen grund til at ærgre sig. Det er trods alt kun Jul, og nytår, en gang om året! ❤️

Glædelig jul og godt nytår til jer alle sammen der ude! 🎄🎉

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.