Kom godt igennem vinterens forkølelse og/eller influenza mm.

Vinteren er tid for bakterier og sygdom, og jeg er desværre en af dem der er blevet ramt hårdt. Ligemeget hvad jeg gør, så vil sygdommen bare ikke slippe sit tag på mig. Jeg hår både drukket te, trods det at jeg virkelig ikke kan fordrage te, og jeg har spist uendelige mængder suppe med ingefær og hvidløg i. Jeg har endda ligget med ekstra tøj og varmepumpe om natten, taget panodiler for smerter i ørene og for at slå feber ned, samt rendt rundt med var i ørene. Inden ser ud til at virke. Bevares, jeg får det da langsomt bedre, men nu vil jeg altså gerne snart være rask.

Ikke nok med at jeg er ved at være træt af at være her hjemme hele tiden, og savner mine søde kollegaer, så er jeg også ved at få de vildeste trænings abstinenser. Men er der overhovedet noget man kan gøre for at blive hurtigere rask, og hvornår og hvor meget må/kan man træne? Det har jeg trods alt haft en del tid til at ligge og læse om på min iPad, så nu vil jeg lige del hvad jeg har fundet frem til.

Kost og sygdom

Vi kender alle de alle de gode råd om at drikke varm mælk med honning, drik varm te, spis hvidløg og ingefær og så videre. De gode råd er mange, og ofte modstridende, men er der virkelig hold i noget af det?

Det er klart at jeg håbede at finde en en eller anden form for mirakelkur, der kunne få mig ud af sengen så hurtigt som muligt. Desværre viser det sig at sådan en ikke findes, men det vidste du nok godt i forvejen. 😜

Jeg fandt selvfølgelig mange gode, sjove, skøre og mærkelige råd, da jeg serfede rundt på nettet. Flere af dem lød ganske sensynliga, og var også forklaret på en måde der lød helt videnskabelig. Nu har jog dog lært at man skal være kildekritisk, så jeg forsøgte at forholde mig kritisk. Til sidst kom jeg forbi videnskab.dk, og her blev mit håb slukket. Det viser sig nemlig, at det i virkeligheden ikke handler om hvad du spiser når du ER blevet syg.

I virkeligheden handler det meget mere om at man generelt set skal leve et sundt liv, med en varierende kost. Når først man er blevet syg, så er skaden sket, og der er ikke mere man kan stille op. Immunsystemet er nemlig allerede gået i gang med at nedkæmpe sygdommen. men hvordan lever man så sundt, så man kan nedbringe sine sygedage?!

Der er flere ting der kan påvirke ens immunforsvar, og det handler ikke kun om hvad du spiser, men også ting som hygiejne og psykisk velbefindende har noget at sige. Her er et par ting du kan gøre for et sundere liv uden for meget sygdom:

  • Sov ordenligt, så du er veludhvilet. 
  • Spis godt og alsidigt, så du ikke mangler noget.
  • Tag evt. en vitaminpille her i vintermånederne, hvor der ikke er meget sol i Danmark.
  • Vask dine hænder ofte, og nys i et lommetørklæde eller ærme, så du ikke smitter andre.
  • Undgå stress.

Trods det at man lever sundt, og spiser alt det rigtige, kan man ikke spise sig til immunitet. Alle kan blive ramt af sygdom! For at kroppen skal kunne danne immunitet over for en sygdom, skal kroppen have set infektionen først. Der er derfor ikke en garanti for at du ikke bliver syg, bare fordi du følger ovenstående råd!

Der er dog ikke helt grund til at droppe den varme te og suppen endnu. Selv om indeholdet ikke er så vigtigt når først skaden er sket, så kan varmen dog gøre noget godt for os ud over bare at lindre. Når man bliver syg, får man ofte feber, og denne feber er til for at speede de processer på, som bekæmper sygdommen. Her kan varmen fra te’en og suppen hjælpe med at holde slimhinderne varme. Man skal dog ikke forvente at det afkorter sygdommen væsentligt. Det Tager ganske enkelt en vis tid for kroppen at nedkæmpe en sygdom, og det må man acceptere. Allerhøjest kan man måske afkorte sygdommen med et par timer.

Når jeg nu selv ligger her og er syg, så kan det da godt ærgrer mig, at der ikke er nogen mirakelkur der lige kan hjælpe mig med at blive rask i en fart. men det betyder nu ikke at jeg har tænkt mig at stoppe med at spise suppe. Meeeen.. det kan da være at jeg dropper den væmmelige te frem over. 🤣🙈

Min yndlingssuppe når jeg er syg er en lækker og krydret kyllingesuppe. Du kan findeopskriften HER!

Træning og sygdom

Når man har ligget i sengen længe, lige som jeg har, kan man godt komme til at savne sin træning. Det gør jeg i hvert fald. Jeg føler at min kop bliver svag og øm, og jeg bliver i det hele taget bare mere træt af at ligge i sengen. Derfor er jeg ivrig efter at komme igang igen. Men er det overhovedet en god ide, og hvornår, og hvor meget kan man træne?

Hvor vidt man kan træne under sygdom, afhænger meget af hvad man fejler. Nogle gange giver det helt sig selv, idet kroppen slet ikke virker til at ville i gang uanset hvad man gør, og man er måske forpuste, har ondt i brystet, og er helt tilstoppe med slim i luftvejene. I disse tilfælde skal man selvfølgelig lytte til sin krop, og blive i ro.

Ved alle infektioner gælder det, at så snart man mærker symptomerne komme, skal man holde sig i ro, i en dags tid. Det skal man for at mærke efter, om der er tale om en banal, mild infektion, eller om der er en alvorlig infektion på vej. Er der tale om synkesmerter og andre tegn på hals og luftvejs infektion, er det bedste at hvile, til der ikke længere er symptomer. Man kan her tale om, om symptomerne sidder over eller under hals niveau. De ovennævnte symptomer sidder under hals niveau, og kan være yderst ubehagelige at træne med. Der ud over skal man afstå fra træning hvis man er feber, opkast, diarre og/eller blærebetendelse.

Er symptomerne derimod af mildere karakter, og sidder de over hals niveau, som de gør ved en almindelig let forkølelse med snot og nysen, så kan du sagtens træne. Det vil dog være en god ide, stadig at tilpasse din træning til noget du kan holde ud, trods symptomer.

Når du så bliver rask igen, så er det vigtigt at komme i gang så hurtigt som muligt efter at symptomerne har lagt sig. Det gælder også selv om du stadig er træt. Træthed kommer som følge af at man har ligget i sengen længe, sovet mere og i det hele taget været meget inaktiv. Når man på den måde er inaktiv i længere tid, falder konditionen, og man begynder at tabe muskelmasse og det er med til at man bliver mere sløv.

At du skal i gang så hurtig som mulig, betyder imidlertid ikke at du kan køre på med samme styrke som før du blev syg. Tag det stille og roligt, og lyt til din krop. Du skal så at sige i gang med at genoptræne din krop. Hvor lang tid det tager at genoptræne kroppen, afhænge af sygdoms forløbet. Generelt kan man sige, at genoptræningperioden skal være lige så lang som sygdoms perioden. Så har du ligget i sengen i en uge, så tager det også omtrent en uge at træne op igen. En god ting at starte med, kan være en gårtur i det fri.

For at skabe et lille overblik for dig, som måske gør det nemmere at vide hvornår man kan træne, og hvornår man skal holde sig i ro, har jeg samlet en lille liste ud fra det jeg har fundet:

  • Hvis man er forkølet, kan man træne, hvis man i øvrigt har det godt.
  • Hvis forkølelsessymptomer er ledsaget af halssmerter eller hoste, skal man ikke træne.
  • Man skal ikke træne, hvis man har feber eller symptomer under halsniveau.
  • Hvis man har hoste eller andre symptomer fra brystkassen, skal man holde træningspause, indtil symptomerne er væk.
  • Symptomer fra hele kroppen med muskelsmerter og hovedpine: afstå fra træning, indtil symptomerne er væk.
  • Hvis din hviletemperaturen er steget mere end 0,5 grader, eller hvilepulsen er steget over 10 slag per minut i kombination med almensymptomer, skal man ikke træning.
  • Ved akut almen sygdomsfølelse, f.eks. muskelsmerter, diffuse ledsmerter, hovedpine, hoste og/eller murren i brystet, skal man holde sig fra træning.
  • Mononukleose: hvile, indtil symptomerne er væk. Ved forstørret milt anbefales forsigtighed ved kontaktsport.
  • Leverbetændelse: hvile, indtil symptomerne er væk.
  • Mave-tarm-infektion: afstå fra hård fysisk aktivitet.
  • Blærebetændelse: afstå fra fysisk aktivitet, til symptomerne er væk.

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.