Log af og stress ned.

Kender du det, når man sidder på facebook, og pludselig er der gået halve timer? Du sidder og scroller igennem facebook, uden at tænke over hvor meget tid du egentlig bruger. Det kan være svært at stoppe sig selv, og hver gang du skal lige til at stoppe, finder du en ny interessante nyhed. Tænk hvis du går glip af noget! Måske er den næste nyhed lige så spændende. Det behøver selvfølgelig ikke være facebook. Det kan være et hvilken som helst medie. De digitale medier er nemlig designet til at påvirke hjernens forventningscenter. Det vil altså sige, at du hele tiden vil have mere, fordi du har en forventning om at der er mere relevant indhold, som du bare ikke må gå glip af.

Selv kender jeg det alt for godt. Man kan hurtigt blive fanget af noget. Ikke nok med at det tager al ens tid, så er det også mentalt drænende. Når man er online bruger man nemlig rigtig mange ressourcer på at være på, analysere og bearbejde alt det man ser. Man bruger sit sanseapparat til at få en masse information ind i hjernen, som den skal bearbejde, samtidig med at du i stigende grad belaster hjernens forventningcenter. Jo mere tid vi bruger på medierne, jo mindre restituere vi, og dermed bliver det grundlæggende stressniveau højere. Derfor er det enormt vigtigt at være bevidst om til hvad, hvordan og hvor meget man bruger medierne. Fakta er nemlig, at vi lever i et breaking news, der aldrig slutter.

Der er ikke så mange der ved det, men selv er jeg særligt sensitiv. Er man særligt sensitiv som mig, er det måske endnu vigtigere at man er opmærksom på denne “mediefælde”. Hjernen har brug for pauser til restitution. Det handler om at skabe sig nogle sunde vaner i forhold til hvordan man bruger medierne. Jeg siger ikke at man skal slukke alle ens elektroniske apparater, og afskære sig omverdenen, men alt med måde. Man skal være bevidst, og tage kontrol over medierne og sit forbrug heraf. Men hvad skal der så til for at få kontrol over sit forbrug?

Vær bevidst om dit forbrug

Start med at blive bevidst om hvilke medier du bruger, og hvor meget. Hvornår bruger du din telefon, iPad, computer osv., og til hvad? De fleste enhedder har i dag en funktion der hedder skærmtid, der analysere hvor meget tid du bruger på de forskellige medier, spil og apps. Brug den til at få et overblik. Det kan nogle gange være skræmmende at se hvor meget tid man egentligt bruger, men også sundt. Det er vigtigt at blive bevidst om sit forbrug. Man kan ganske enkelt ikke forebygge noget man ikke er bevidst om. Hvis din enhed ikke har denne funktion, så hent en app der kan hjælpe dig med at holde styr på din skærmtid. Når du er blevet bevidst om hvor meget tid du reelt bruger, så lig en plan for hvor meget tid du gerne vil bruge på diverse medier, og i hvilke sammenhænge. Ved at ligge en bevidst plan for din skærmtid, kan du nemt holde styr på, om din ønskede adfærd passer med virkeligheden. Stemmer din plan, og virkeligheden ikke over ens, så juster ind. På den måde bliver DU den styrende i forhold til dit medieforbrug.

Brug kun dine enheder når du har et reelt behov

Hvad end der er tale om dit Tv, din computer, tablet eller telefon, så tænk på det lidt som en lommeregner. Den skal kun trækkes frem, når der er et reelt behov for den. Der skal være et mål med det du bruger din enhed til. Husk også, at det er sundt at kede sig en gang i mellem. Det er helt okay, at der ikke sker noget hele tiden. Som sagt har hjernen brug for pauser. Selvfølgelig skal der være plads til at læse avisen eller søge viden om de ting der interessere dig. Det er måske specielt relevant for tiden, hvor snart skal til stemmeurnerne. Selvfølgelig skal vi oplyse os selv om omverdenen. Det er også okay at følge med i hvad ens venner laver på facebook, eller at spille et spil ind i mellem. Du skal bare være bevidst om hvad du laver, og hvorfor. Spørg dig selv hvad dit behov er lige nu, og hvor lang tid det er okay at bruge på det.

Gør din enhed sund

De fleste af os er udstyrret med både telefon og tablet, og vi har det gerne med os over alt. Disse enheder er fra starten designet til at forstyrre på alle tider af døgnet. Det er dit eget ansvar at tage styrringen og sige nej. Det kan du gøre ved at ændre indstillingerne på din enhed. slå ligegyldige notifikationer fra, og slet de apps der for dig til at checke din enhed for opdateringer hele tiden. Brug også forstyr-ikke-funktionen, så du ikke bliver distraheret, når du har besluttet dig for at være nærværende andet steds.

Vær bevidst om dine værdier

Find ud af hvilke værdier der er vigtigst for dig, og priorter dem. Medierne og vores digitale enheder kan nemt komme i vejen for det der er vigtigt for os. For mig er det foreksempel vigtigt at have tid til min træning, og at spise sundt. Det forudsætter at jeg også sætter tid af til rent faktisk at tilberede sund mad til mig selv. I den forbindelse kan det være relevant for mig at søge viden om kost og træning, samt at bruge lidt tid på at finde nye opskrifter på nettet. Derudover prioritere jeg at have tid til min Mand og mine dyr. I det hele taget er famille, nære og dybe relationer til dem omkring mig vigtigt. Det kan godt stå i stor kontrast til de sociale medier, som er meget overfladisk. Derfor bryder jeg mig i virkeligheden ikke så meget om facebook, indtagram, twitter osv. Selvfølgelig bruger jeg det, men jeg forsøger at minimere mit forbrug til et passende niveau.

Min erfaring med stress og medier

Når jeg skriver alt det her, så er det selvfølgelig fordi, at jeg har oplevet hvordan medierne har påvirket mig. Jeg har selv prøvet at være stress ramt, og sygemeldt. Selvfølgelig var årsagen ikke at jeg brugte al min tid på de sociale medier. Der ligger langt mere bag, når man bliver sygemeldt. Min pointe er bare, at vores digitale enheder, og de medier vi bevæger os på, kan have en indvirkning. Under min egen sygemelding, besluttede jeg mig for at lukke helt ned for de sociale medier. Faktisk valgte jeg helt at slette min facebook app. Det gjorden en overraskende stor forskæl for mig ikke hele tiden at være online. Jeg begyndte at have mere overskud til de ting der faktisk betød noget for mig. Jeg fik mere overskud til at bearbejde de ting der nagede mig, og langsomt fik jeg det bedre.

Har du selv oplevet at blive stresset af dit medieforbrug, eller har du flere gode råd til hvordan man kan administrere sit medieforbrug, så vil jeg rigtig gerne høre det i kommentarfeltet her under.

Tak fordi du brugte din dyrebare tid på at læse med. 🙏🏻

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.