Morgenmad: Dagens vigtigste måltid?

For et par uger siden havde jeg besøg af min bedste veninde, og her faldt snakken på morgenmad. Hun spurgte mig hvad jeg spiser til morgen. Selv syntes hun, at hun havde svært ved at finde en morgenmad hun kunne nå, rent tidsmæssigt, som samtidig var sund og kunne holde hende mæt længe nok. Jeg fortalte hende selvfølgelig hvad jeg spiser, men jeg er ikke sikker på at jeg var til så stor hjælp for hende. Selv har jeg aldrig været særlig stor fan af morgenmad, og det er faktisk først inden for det seneste år, at jeg er begyndt at spise morgenmad regelmæssigt. Jeg kan også sagtens komme med gode råd, og ideer til hvad andre kan spise, men når alt kommer til alt, er det altså kun en selv der rigtig kan mærke efter hvad der virker for en. Vi er nemlig alle forskellige, har forskellige lyster, behov, døgnrytmer og muligheder. Det inspirerede mig til at skrive det her “lille” indlæg om morgenmad.

I virkeligheden kender vi det jo alle, alt for godt. Vækkeuret er blevet sat på snus lidt for mange gang, hunden tripper og skal ud og tisse, madpakken skal ordnes osv. Og som om det ikke var nok, så er det måske også en af de dage, hvor alt går galt, og du taber havregrynene ud over hele gulvet. Okay, overdrivelse fremmer forståelsen, men pointen er bare at morgenerne til tider kan være ret stressende, og måske især hvis du har børn. Hertil kommer, at nogle af os måske slet ikke har LYST til at spise morgenmad, men simpelthen må tvinge sig selv til at spise noget. Sådan har jeg selv haft det, det meste af mit liv. Men hvorfor gør vi det, og behøver det virkelig være sådan?

Vi har stort set alle sammen lært, at morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen. Det er vigtigt at vi får en sund og nærende start på dagen, for det er morgenmaden der skal give os energi til at klare os igennem dagen. Er du typen der ikke er sulten om morgene, ja måske bliver du ligefrem dårlig ved tanken, så er du måske ofte blevet belært af dine omgivelser om, hvor vigtig morgenmaden er. Selv har jeg fået utallige løftede pegefingre af venner og familier, gennem tiden. Men er morgenmaden nu også så vigtig, som vi går og bilder os selv ind?!

Hvad siger videnskaben?
Faktisk er der ikke noget videnskabeligt belæg for at sige, at morgenmaden er dagens vigtigste måltid, og de morgenmadsstudier der er lavet, peger i alle mulige forskellige retninger. Dermed heller ikke sagt, at det er det mindst vigtige måltid på dagen. Det giver god mening, at spise noget efter døgnets længste fasteperiode. Kroppen har jo brug for energi, og morgenmaden er jo også med til at regulere vores blodsukker, og styrke de kognitive funktioner. Men det er altså ikke sådan at ens stofskifte går i stå hvis ikke man spiser. De fleste vågner med fasteblodsukker, hvor kroppen køre langsomt, og hvor man ofte er træt. Så snart man tilføre brændstof til kroppen igen, stopper denne tilstand også. Så hvis du ofte føler dig træt om formiddagen, kan det altså være en meget god ide at spise lidt i løbet af formiddagen. Jo længere tid der går inden du spiser din morgenmad, jo støre er risikoen nemlig for, at du bliver ved med at være træt resten af dagen

Til gengæld er der studiernder viser at morgenmad kan have en positiv effekt på Børn. Her er det primært koncentrationsevnen og hukommelsen der bliver påvirket. Dermed kan det altså få betydning for børns indlæringsevne hvis de ikke spiser morgenmad. Man kan forestille sig at nogle voksne også har det sådan.

Du kan altså roligt springe morgenmaden over, også selv om du er på slankekur. Der er nemlig heller ikke noget videnskabeligt belæg for at det skulle påvirke en eventuel slankekur, at springe sin morgenmad over. Hvis du er på slankekur skal du jo netop heller ikke spise hvis du ikke er sulten, for hvis kroppen fortæller dig at du ikke er sulten, så er det fordi den ikke har behov for næring.

Morgenmads anbefalingerne siger i virkeligheden mere om vores kultur, end om vores egentlige behov.
Der findes A- og B-mennesker, og det er ikke noget vi selv bestemmer, men er styret af hormoner. Disse to grupper har helt forskellige lyster og behov. Hvis du som B-menneske bliver vækket før du er klar, foreksempel af vækkeuret, vil der være en række hormoner der fortæller dig at du ikke er sulten. I Danmark er vores vaner bygget op omkring en bestemt spisekultur, og det kan se helt anderledes ud i andre lande. Vores samfund er ikke gearet til, at vi først spiser morgenmad op ad formiddagen, og det kan have betydning for dem der har svært ved at spise morgenmad, som ender i det dilemma, at hvis de ikke spiser morgenmad, kommer de måske til at spise en usund snack i løbet af formiddagen. Her kan man vælge at gøre en af to ting. Man kan spise morgenmad som en forebyggende foranstaltning, eller man kan overvejer at tage en let og næringsrig snack/mellemmad med, så man ikke bliver fristet når sulten begynder at melde sig, eller går kold på arbejdet.

Selv er jeg lidt af en mellemting. Det er ikke hver morgen jeg er sulten, og nogle morgener er en lille morgenmad fint. Her skal man også huske, at jeg altså har et arbejde, hvor jeg har mulighed for at spise formiddagsmad sammen med børnene allerede klokken 9:00, og frokosten i institutionen ligger allerede klokken 11:00, så jeg har ikke altid behov for det helt vilde morgenmåltid. Omvendt har jeg også dage hvor jeg skal møde tidligt, og så har jeg også brug for lidt mere morgenmad, da der jo så også går længere tid fra jeg spiser morgenmad, til klokken bliver 9:00. Skal jeg derimod træne om morgenen, er det ikke rart at spise alt for meget lige inden træning. Jeg planlægger altid mine måltider efter hvor sulten jeg er, mit aktivitetsniveau, og hvad jeg skal i løbet af dagen, så det passer ind i mit skema. Som jeg indledte med at sige, så er vi altså forskellige, og bare fordi noget virker for mig, så virker det altså ikke nødvendigvis for dig, og den døgnrytme DU har.

Men hvad skal man så spise til morgen?
Ja i princippet kan du spise hvad som helst du skulle have lyst til, så længe du har fokus på at spise sundt og varieret, og ikke for meget. Den bedste morgenmad består nemlig bare af en god blanding af kulhydrater, fedt, protein og fibre. Så hvis det, du har aller mest lyst til at spise i hele verden er rester fra gårsdagens aftensmad, så kan det sagtens gøre det ud for et fint morgenmåltid også. Selv kan jeg godt finde på at spise en Hakkebøf med Mandler og bær, eller rester fra gårsdagens salat med et blødkogt æg og lidt knækbrød. Jeg vil nu alligevel lige komme med et par bud på et sundt morgenmåltid. Det eneste du skal gøre for at få opskriften, er at klikke på den morgenmad herunder, der lyder mest tiltalende:

  1. Skyr med hjemmelavet nødemysli.
  2. Røræg med kalkunbacon og grønt.
  3. Omelet.
  4. Klatkager med skyr og bær.
  5. Chiagrød.
  6. Knirkes morgenmads-tallerken.

Den opmærksomme læser, har nok bemærket, at der hverken står havregryn eller havregrød på min lille liste, og det skyldes to ting.

  1. Jeg kan virkelig ikke få det ned, uden at være ved at vende bunden i vejret på mig selv. Hvis jeg endelig formår at spise det, så har jeg overhældt det med så meget sukker, at de fleste nok ville kalde det sukker med havregryn og mælk. Af samme årsag har jeg altså ikke nogen god opskrift på det.
  2. Havregryn har en relativ stor indvirkning på blodsukkeret, og insulinniveauet, og er derfor ikke så kompatibel med KISS-kosten, som jeg pt. lever efter.

Jeg arbejder løbende på at finde nye, og gode morgenmadsopskrifter og vil forsøge at opdater dette indlæg løbende, som jeg finder gode og mættede opskrifter.
Jeg er også interesseret i hvad DIN forktruekende morgenmad er, så del den endelig med mig i kommetrafæltet her under.

Held og lykke der ude, og husk at lytte til din krop <3

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.