Motion styrker koncentrationen

Vidste du, at motion kan styrke din koncentration, hukommelse, kreativitet, humør og evne til at modstå stress?! Faktisk handler motion og om meget andet end blot at komme i god form. Det vidste du måske i forvejen, men hvor meget, og hvor længe skal man egentligt træne for at mærke disse gavnlige effekter?

Først og fremmest vil jeg sige at LIDT træning, er bedre end ingen træning. Bevægelse er altid gavnligt, uanset hvad dit niveau er. Når det så er sagt, så bliver den gavnlige effekt af træningen højere, jo højere pulsen er under træning. Så jo højere intensitet, jo bedre. Det skyldes, at stress hormonet Kortisol stiger under træning. Det gør det fordi træning i sig selv, er en form for stress for kroppen. Efter træning har kroppen ikke længere brug for samme stress påvirkning, og kortisolniveauet falder til et lavere niveau end før træningen. Ved regelmæssig træning vil kortisolniveauet stige mindre og mindre under sleve aktivitet, og samtidigt falde mere og mere efter træning. Med tiden vil kortisolniveauet også stige mindre når man bliver stresset. Det giver derfor god mening, at jo hårde du presser dig selv, eller “stresser din krop”, jo større vil effekten være.

Det er imidlertid ikke nok bare at træne en gang i mellem, selv om det måske er ved meget høj intensitet. Vi har alle brug for at motionere regelmæssigt, for at mærke den fulde effekt at træningen. Regelmæssig og vedvarende træning vil på sigt højne produktionen af BDNF, som står for Brain Derived Neurotrophic Factor. Dette er et vigtigt protein for en række forskellige funktioner, der i blandt dannelsen af nye hjerneceller, hukommelsen og humøret. På den måde sænker træning altså ikke kun stress niveauet men styrker også ens intelligens.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke mærker en positivt effekt allerede efter første trænings dag, for det gør du. Faktum er bare, at det tager tid at danne nye hjerneceller, bygge nye blodkar og forstærke forbindelserne mellem de forskellige dele af hjernen! For at få det det bedre over hele døgnet, kræver det derfor at man træner regelmæssigt over en lang periode. Går man fra et stillesiddende arbejde, til en mere aktiv livsstil, med regelmæssig træning, kan man i snit forlænge sin levetid med fem år. Oven i hatte, får man mere energi, og mindre stress. Det kan derfor kun anbefales at man får sat træningen i kalenderen, og gerne tre gange om ugen, af minimum 45 minutters varighed. HVIS DET ALTSÅ PASSER IND I DIN KALENDER! Har man ikke den tid til det, så husk på det jeg sagde før. Lidt træning er bedre end ingen træning! Jeg ved godt at jeg gentager mig selv meget, men det er altså VIRKELIG vigtigt! Som jeg plejer at sige: Den bedste træning er den du får gjort. Hvis det er absolut umuligt for dig at afsætte 45 minutter, tre gange om ugen, og selve tanken i sig selv stresser dig helt vild, så er chancen for at du får det gjort nok ikke så stor. Så afsæt heller lidt mindre tid, så du kan overskue at få det gjort.

Foredelene ved at træning og motionere er altså mange. Regelmæssig træning vil helt klart føre til at du tænker hurtigere og bliver bedre til at mobilisere mentale ressourcer. Det vil give dig et ekstra mentalt gear at skifte over til, når du har brug for at koncentrere dig, når der er larm omkring dig, og hjælpe dig til at bevare roen, når tingene går stærkt. Alt i alt, vil du altså uundgåeligt blive et stærkere, sundere og gladere menneske. Ikke kun fysisk, men også mentalt. Så sluk Computeren, og kom ud og bevæge dig lidt i dag.

God Fornøjelse, og god pinse der ude! ❤️

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.