Poledance som sportsgren

Som jeg før har nævnt her på bloggen, så dyrker jeg pole fitness. Når jeg vælger at kalde det pole fitness, er det for at understrege, at det for mig er en sport. Poledance opfattes nemlig traditionelt som en erotisk dans omkring en stålstang. Det er dog meget mere, og andet end det. Først og fremmest vil jeg lige slå fast, at der finde mange forskellige stilarter inden for poledance/pole fitness, og den erotiske dans er kun ÉN måde at danse på. For nogen er det ren fitness, og en måde at holde sig i form, som er lidt sjovere end traditionel fitness. Det kan dog også være en kunstart, eller udtryksform. En måde at fortælle en historie på, som så meget andet dans også kan være. Sidst men ikke mindst, er poledance også akrobatik, og rummer mange svære øvelser og positioner, som kræver en vis styrke og smidighed at udføre. Der er ikke to poledancere der danser helt ens, og alle har deres egen personlige stil.

Der kan være stor underholdningsværdi i et poleshow der er sammensat rigtigt, og man kan blive helt betaget af, hvad menneskekroppen er i stand til, hvis man træner den rigtigt. Måske du selv har oplevet at blive betaget af et sådan show, i et af de mange talentprogrammer der køre på diverse kanaler, både her hjemme, og i udlandet?

Foto: Vinding foto

Polens Historie:

Poledance er en blanding af mange forskellige sportsarter, og kan spores helt tilbage til det 12 århundrede, i Indien. Både Mallakamb og Chinese Pole stammer fra Indien.

Mallakhamb er en traditionel indisk sport, hvor der andvendes en træpæl, som er meget bredere end den moderne pole. Sporten udføres typisk af mænd, der laver akrobatiske og yoga-inspirerede tricks. Dette er den ældste registreret form for sport, der benytter lodrette pæle som redskab og kræver, på samme måde som moderne poledance, en stor mængde styrke, smidighed og udholdenhed.

Chinese pole blev oftest udført af Cirkusartister, og blev udført ved hjælp af en ca. 3-9 meter høj pole, beklædt med gummi. Det gjorde det muligt for  for udøverne at fuldføre deres rutine fuldt påklædt. Ofte indeholde en forestilling 2 poles, og kunstnerne ville udføre diverse akrobatiske øvelser som klatring, glide ned, strække, hoppe ned mellem de to poler og holde positioner ved hjælp af akut styrke og dygtighed. Disse kunstnere fik regelmæssigt brændemærker på deres skuldre fra deres træning. Dette var en måde for dem at identificere og have respekt for hinanden, inden for denne kunstform.

Omkring 1870-1930, blev poledance i USA synonymt med omrejsende cirkusser. Folk kom og så forskellige eksotiske danse fra forskellige steder i verden, heriblandt også mavedans. I 1920’erne lokkede danserne betalende kunder, med den dansende bevægelses seksuelle karakter, og poledansens akrobatiske bevægelser blev ofte kombineret med burlesque shows.

Foto: Vinding foto

I 80’erne blev poledance, udført af kvinder, tæt forbundet med strip, og strip klubber verden over. Polen blev associeret med attraktive kvinder der dansede omkring i undertøj og høje hæle, og mænd der puttede pengesedler i deres trusser.

I 90’erne blev poledance for første gang undervist, som en alternativ form for fitness. Siden da har sporten udviklet sig til, at blive den akrobatiks kunstform, som vi kender i dag. Siden midten af år 2000, hvor dansen begyndte at blive virkelig populær, har ”promoterer” forsøgt at bryde denne association, det har med strip.

Det er i de akrobatiske figurer, at styrketræningen virkelig bliver sat på prøve, og der afholdes flere og flere mesterskaber verden over.

Derfor dyrker jeg pole fitness:

At dyrke Pole fitness er hård! RIGTIG hårdt! Og for at blive rigtig god til det, kræver det mange timers øvelse og en enorm styrke i hele kroppen, og så selvfølgelig en stor portion udholdenhed. Det gør nemlig VIKELIG ondt at danse pole. Ikke kun dagen efter når musklerne er trætte, men også MENS man danser. Når man hænger i Polen, præsser man ofte ben og arme mod Polen for at holde fast, og man bruge sin hud til at side fast i polen. Jeg lyver ikke når jeg siger at jeg får nye blå mærker HVER gang jeg er til pole, også brandsår og blodspringninger er ikke ualmindeligt. Det er blot de “kys” man må påregne at Polen giver.

Når jeg alligevel elsker det, er det fordi at det giver mig så utrolig meget, både fysisk og psykisk. Jeg har fået en styrke i min krop, som jeg aldrig havde troet mulig, og jeg er ikke en gang god til pole. I hvert fald ikke endnu.

Jeg har før skrevet at jeg elsker at danse, og jeg elsker musik. Det at jeg kan få lov at kombinere dans og den hårde “styrketræning”, er fantastisk, og polestudiet er mit frirum. Jeg glemmer tid og sted, og der er kun de udfordringer Polen giver mig. Jeg har altid været en forsigtig pige, og jeg har aldrig brækket så meget som en lilletå. Det at stå eller hænge med hovedet ned af, er enormt angst provokerende for mig, og derfor er mange af øvelserne meget grænseoverskridende. Det tager mig lang tid at lære noget nyt, men jeg kan ikke beskrive den fantastiske følelse, det giver når jeg endelig har lært et nyt trick. Det giver utrolig meget selvtillid, og jeg får hele tiden rykket mine grænser. Det er en fed følelse, og jeg elsker at jeg på den måde kan arbejde med min psyke gennem min sport.

Foto: Vinding foto

Afstresning og smidighedstræning:

En del af pole træningen består af smidighedstræning. Mange af øvelserne på polen, bliver nemmere at udføre, efterhånden som man opnår en større smidighed. Derudover styrke Smidighedstræning musklerne, nedsætter stress, forebygger skader og udrenser kroppen for affaldsstoffer. Den smidighedstræning vi laver i polestudiet, er en blanding af yoga, ballet stræk, gymnastik stræk, makkerstræk, dynamiske stræk og passive stræk.

Foto: Vinding foto

Når man som jeg er hypermobil, er det vigtig at være opmærksom på sine led mens man strækker, og sideløbende træne sine muskler stærke nok til at kunne holde den øgede smidighed. Det glæder i øvrigt også selv om man ikke er hypermobil. Jo mere smidig man bliver, jo mere styrke har man brug for. En anden ting man skal passe på med som hypermobil, er passive stræk. I et passiv stræk kommer man nemt til at ligge al belastningen på de i forvejen belastede ledbånd frem for i musklerne. I et aktivt stræk derimod, er det musklerne der arbejder, og musklernes styrke og bevægelighed udvides.

Smidighedstimerne er noget jeg virkelig nyder, og jeg forsøger at deltage i 3 timer om ugen. Jeg elsker at få strukket mine muskler igennem, helt i dybden. Det er nogle af de mest afstressende trænings timer på min uge, og det er virkelig tilfredsstillende når man for eksempel opdager at man er kommet en halv cm tætter på gulvet i sin spagat, eller man endelig kan holde en flot bro.

Foto: Vinding foto

Hvis du selv er blevet interesseret i poledance, og kunne tænke dig at prøve kræfter med det, så er det bare om at komme i gang. Jeg kan i hvert fald varmt anbefale det. De fleste pole studier tilbyder en billig prøvetime, og der er ingen krav til din fysiske form. Ligemeget om du aldrig har dyrket motion i dit liv, kan du begynde til pole. Husk man skal starte et sted, og ingen af os er mestre i noget fra dag ét.

Foto: Vinding foto

God dag der ude!

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.