Sluk tørsten i vand

Menneskekroppen består af 50-75% vand, og to tredjedele af vandet, findes i cellerne. Cellerne skal bruge vandet til at transportere næringsstoffer og bortskaffe affaldsstoffer. Det er derfor enormt vigtigt at vi drikker vand HVER dag! Hvor meget vand vi hver i sær skal drikke, afhænger blandt andet af hvor meget vi forbrænder. Om sommer skal vi typisk også drikke mere vand end om vinteren, fordi det er varmere, og vi sveder mere end om vintern. Men hvor meget skal vi Ca. drikke i løbet af en dag, og hvad sker der hvis vi drikker for lidt eller for meget?

For lidt vand:

Hvis du er en af dem der drikker for lidt, har du måske oplevet et eller flere af nedenstående gener:

  • Tørst
  • Hovedpine
  • Øget puls
  • Nedsat koncentration
  • Svimmelhed
  • Dehydrering

Jeg har selv været enormt dårlig til at drikke vand, af den simple årsag at jeg glemmer det. “Men man kan da ikke glemme at drikke vand? føler du dig ikke tørstig?”. Nej og jo. Jeg oplever faktisk ikke den der tørre fornemmelse i munden, eller lysten til at drikke. I hvert fald ikke før det er ved at være for sent. Det har jeg aldrig gjort. Jeg har ofte gået en hel dag uden at drikke, for så at komme i tanke om det om eftermiddagen eller aftenen, når jeg får hovepine og bliver svimmel.

Måske undre du dig over at jeg ikke føler tørst, eller måske er du selv en af dem der ikke føler tørst. Jeg møder tit undring omkring mig, når jeg siger at jeg ikke føler tørst, men i virkeligheden er der mange der oplever at de mister deres fornemmelse for tørst. Som mennesker er vi født med en naturlig tørst regulering, men som vi bliver ældre, bliver vi dårligere til at mærke, hvad kroppen har brug for. Hertil kommer også, at følelsen af tørst hos nogle mennesker forveksles med følelsen af sult. Det kan føre til at man går og snacker i løbet af dagen, eller overspiser til måltiderne. Begge dele noget jeg har været enormt slem til. Så måske min hjerne bare opfatter tørst som sult?

En ting er helt sikkert. Det kan være farligt hvis vi får for lidt vand, og dehydrering kan gøre os virkelig syge. Det ved vi alle.

For meget vand:

Tro det eller ej, men man kan faktisk også få for meget vand. Faktisk kan man få så meget for meget, at man får det der hedder en vandforgiftning. Det sker fordi man har drukket så meget vand, at man skylder salten ud af kroppen, og dermed laver en forstyrrelse i kroppens salt balance. Denne tilstand kan give svimmelhed og kramper. På mange måder kan en vandforgiftning ligne dehydrering til forveksling, og kan i værste tilfælde føre til dødsfald.

Symptomerne på overdrevet væskeindtag er:

  • Kramper
  • Hovedpine
  • Svimmelhed og nedsat balance
  • Vandforgiftning

Det er en af grundene til, at vandkure, som sidste år blev anbefalet af en kendt youtuber, var så omdiskuteret. Flere sundhedsfaglige var ude og advare mod denne kur, fordi den netop gik ud på at drikke en masse vand, på fastende mave. På den måde Skylder man en masse salt ud af kroppen, samtidig med at man ikke tilføre noget nyt til kroppen.

Den rette mængde vand

Der er rigtig mange fordele forbundet ved at drikke vand, i de rette mængder, ud over at forhindre alle generne ved for lidt eller for meget vand. For det første giver det en bedre udrensning i dit system, og giver dig en bedre energi. Der ud over hjælper det dig også i kampen mod appelsinhud. Sundhedsstyrelsens anbefaling er 1 – 1,5 liter vand om dagen. Som jeg startede med at skrive, kan det dog være meget individuelt fra person til person hvor meget ens krop har behov for.

Den rette væskebalance handler om at udligne den mængde væske der kommer ud, med det der kommer ind. Det betyder altså at du i praksis skal indtage lige så meget væske, som der kommer ud ved dine daglige toiletbesøg,via sved og fordampning gennem lungerne. Hvor meget det er, variere selvfølgelig alt efter dine omgivelser, og hvad du udsætter din krop for, men det anslås til at være et sted mellem 2 – 2,5 liter. Når sundhedsstyrelsens anbefalinger alligevel ligger Ca. 1 liter under, skyldes det at vi også indtager en del væske gennem vores mad. Som eksempel kan nævnes, at en agurk består af 96,7% væske, og et stykke brød består af 45,8%.

De øvrige faktorer der kan påvirke dit væskebehov er:

  • Vægt: På samme måde som voksne har brug for mere vand end børn, så har krops vægten også en betydning. Som udgangspunkt har du hver dag brug for 30-40 ml pr kg. Det betyder i praksis, at en pige som mig på 56 kg i gennemsnit har brug for Ca. 1,7-2,2 liter om dagen, under normale forhold.
  • Klimatiske forhold: Jo varmere det er, jo mere sveder du, og dermed får du brug for mere væske.
  • Alder: Med alderen svækkes kroppens evne til at koncentreret urinen og der sker derfor et stører væsketab den vej. samtidig reduceres muskelmassen, hvilket reducerer kroppens væskeindhold, ligesom mange ældre har en nedsat fornemmelse for tørst.
  • Fysisk aktivitetsniveau:  Bevægelse sætter kroppens svedproduktion i gang. Det ved vi alle. En times højintens træning i 25 graders varme, resultere i et væsketab på ca 1 liter, mens moderat træning i 20 graders varme resultere i et væsketab på ca 600 ml.
  • Sygdom: Når du kaster op eller har diare, taber du selv sagt også væske, og ved svære tilfælde, kan du miste op til 5-10 liter væske om dagen. Har du feber, eller er bange og/eller oprør og hyrperventilere, taber du væske gennem luftvejene.

Hvordan og hvornår?

Det er ikke helt ligegyldigt hvornår du indtager din væske. Kroppen er sådan indrettet, at dens væskedepoter er begrænset. derfor kan du ikke bare drikke det hele på en gang, og tro at du så undgår at komme i væskemangel. Ud over at du snyder dig selv, kan det som jeg var inde på længer oppe være farligt at drikke for store mængder vand på en gang. Det er derfor meget bedre at fordele dit væskeindtage gennem hele dagen. Det er ikke fordi det er mega vigtigt at drikke på bestemte tidspunkter, hvis bare du husker at få slukket din tørst løbende gennem dagen. Jeg vil alligevel gerne give et par gode råd om hvornår det er en god ide at drikke lidt vand. For en som mig der ikke føler tørst, og nemt glemmer at drikke, er det nemlig rart at have et par retningslinjer at holde sig til:

  • Om Morgenen når du står op: Om natten sveder man en del, og det giver derfor god mening lige at drikke et stort glas vand når man vågner, så kroppen kan genoprette væskebalancen efter en lang nat. Det optimere desuden din udrensning, og hjælper med fordøjelsen.
  • Før et måltid: Jeg drikker altid et glas vand før hvert måltid. på den måde ved jeg at jeg har fået tilført kroppen lidt væske, og jeg undgår overspisning. Det tager Ca. 20 min fra man indtager næring, til man mærke mæthedsfornemmelsen. 1 glas vand før hvert måltid hjælper mig med at føle mig mæt før, og jeg undgår samtidig at forveksle eventuel tørst med sult.
  • Inden træning: Kroppens ydeevne er bedst når den er velhyrderet, så drik gerne lidt inden træning, men lad være med at overdrive. Det er ikke rart at træne, når væsken skvulper rundt i maven på en.
  • Efter træning: Som nævnt tidligere, forbrænder man en del væske under træning. Sørg for at udligne væskebalancen igen efter træning.
  • Hav altid en drikkedun med: Jeg altid en drikkedunk med på arbejde. På min drikkedunk har jeg placeret nogle ganske almindelige køkkenelastikker. For gang jeg har tømt min vandflaske, flytter jeg en elastik. På den måde kan jeg nemt holde styr på hvor meget jeg har drukket, og kan nå at få lidt ekstra væske, hvis jeg opdager at jeg har drukket for lidt.

Gør dit vand mere indbydende

Hvis du syntes det er svært at drikke nok af det kedelige postevand, er der en række forskellige måder at gøre det lidt mere spændende og indbydende. Et af de mest almindelige tricks jeg er støt på er at komme lidt citronskiver og/eller agurk i vandet. Selv er jeg dog ikke så vild med den smag jeg syntes agurk giver. Ideen med en kande i køleskabet er dog ganske glimrende. Der er ingen der gider at drikke halv lunkent vand.

Selv er jeg utrolig glad for min sodastream! Den lækre brus i mit vand gør bare at jeg føler den er lidt mere frisk og indbydende. det er dog ikke alle der er lige glade for brus, og det kan da også give luft i maven, og oppustethed.

En anden ting, som jeg desværre gør alt for sjældent, er lige at fryse nogle bær, og bruge som isterninger. Det ser både indbydende og festligt ud, og jeg drikker bestemt mere vand. Ikke kun for at få vand, men for at få fat på de lækre bær. 😜

Sidst men ikke mindst, findes der flere forskellige muligheder for at tilføre lidt ekstra smag til dit vand, uden samtidig at tilføre sukker. I Matas kan man for eksempel få noget der hedder Waterdrops. Det er små Drops du kan putte i dit vand, som omdanner det til en lækker læskedrik. den er dog ikke helt kaloriefri, men det er de frosne bær jo heller ikke, og det er et rat alternativ at have.

Andre væsker der kan erstatte vand 1:1

Når jeg skriver at du skal slukke din tørst i vand, er det selvfølgelig fordi det er en god måde at opretholde væskebalancen uden at tilføre for meget sukker og unødvendig kulhydrater til din krop. Du skal dog alligevel være opmærksom på, at alt andet du drikker også tælder med i dit væskeregnskab. Jeg vil kort lige nævne hvilke væsker der erstatter dit vand med forholdene 1:1.

  • Varme drikke:  Hvis du dagligt drikker Kaffe, the og kakao, gælder disse med i dit væskeregnskab. Det skyldes at din krop over tid bliver mindre følsom over for det vanddrivende stof koffein.
  • Læskedrikke: sodavand, saft og juice
  • Mejeriprodukter: Mælk, kakaomælk, drikkeyoghurt og proteindrikke.
  • Alkoholiske drikke: Alkoholiske drikke kan tælle med i regnskabet HVIS, og KUN HVIS, du holder dig inde for genstands grænserne!

Jeg håber at al denne information kan hjælpe dig med at holde en sund væskebalance fremover. Tak fordi du læste med, og have en dejlig uge! ❤️

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.