Sødemidler: Erstat sukkeret og hold blodsukkeret stabilt.

Da min mand og jeg for omkring et år siden startede på KISS-kost, var det vigtigt for mig, at jeg kunne erstatte al den sukker jeg var vand til, med noget andet sødt. Der er derfor blevet eksperimenteret med mange forskellige sødemidler hjemme hos os. Både af de naturlige sødemidler, og de kunstige. Med tiden er jeg begyndt at blive lidt mere bevidst om hvad der er godt, og hvad der er knap så godt, men det er ikke helt nemt at finde ud af.

Nu findes der heldigvis mange gode sukkerfri produkter i de danske supermarkedet, men som vi her hjemme har måtte konstatere et par gange, så skal man altså lige være lidt på vagt. Bare fordi der ikke er tilsat sukker i et produkt, betyder det ikke nødvendigvis at der ikke er sukker i, eller at et produkt ikke kan få dit blodsukker til at stige. Det skyldes, at der i mange madvare er et naturligt indhold af sukker. Så er der selvfølgelig ogsåden skjult sukker, i form af kulhydrater, der omdannes til sukker i blodet. Her er det de hurtige kulhydrater man skal være opmærksom på, da de fordøjes forholdsvis hurtigt, og dermed udløser en større mængde sukker i blodet af gangen. Derfor er det en god ide at gå efter de langsomme kulhydrater, som udløses lidt af gange, og dermed ikke resultere i de store udsving i blodsukkeret.

En ting er det naturlige indhold af sukker, og det skjulte sukker, som man ofte ikke er opmærksom på. Nogle produkter indeholder også sødemidler som faktisk påvirker blodsukkeret. Et eksempel er sødemidlet maltitol. Maltitol er et af de sødemidler der påvirker blodsukkeret, godt nok i mindre grad end sukker, men som man alligevel ikke bør indtage i for store mængder når man er på KISS-kost, eller lider af diabetes. Man tager dog ikke skade af at indtage det med måde, i en ellers velafbalanceret kost.

Ud over at man risikere at indtage produkter der trods ens store anstrengelser ender med at påvirke blodsukkeret, er der også mange kunstige sødestoffer/sukker alkoholer der kan give virkelig dårlig mave. Der har vi bestemt også været et par gange. 🙈

Det er simpelthen en jungle uden lige, og lige som man tror man har knækket koden og er ved at komme i mål, bliver man slået tilbage til start. I forbindelse med dette indlæg, har jeg selvfølgelig lært noget nyt IGEN. Det viser sig nemlig at Fibersirup, som jeg ellers har været glad for, og som jeg var sikker på at man kunne spise uden bekymringer, IKKE er en god ide på KISS-kost. Jeg må derfor beklage, at jeg er kommet til at bruge det i et par opskrifter, og fejlen er selvfølgelig allerede rettet.

Jeg vil gerne dele lidt af min erfaring med sødemidler her på siden, så du måske kan få lidt gavn den, og måske selv komme godt i gang med en sukkerfri kost. Nogen videre videnskabelig udredning, eller gennemgang af diverse sødemidler bliver det dog ikke. Det er jeg slet ikke kompetent nok til.

Hvis du søger en lidt større udredning af de forskellige sødemidler som du bland andet finder i de produkter du finder i supermarkedet, vil jeg anbefale at du læser dette indlæg på WWW.PCO-liv.dk:
Information omkring sødemidler til PCO-kost.
Hovedfokus i mit indlæg her, vil som sagt være min erfaring med at bruge sødemidler selv, i mit eget køkken, og i forbindelse med KISS-kost.

First thing first

Generelt er der blevet forsket meget i sødemidler, og de sødemidler vi bruger i EU, er ganske ufarlig for mennesker. I hvert fald i de små mængder vi bruger dem i. Hvis der er noget du er i tvivl om, kan du altid søge information på fødevarestyrelsens hjemmeside: HER!

Den første udfordring jeg støtte på, da vi startede på KISS-kost, var at læse varedeklarationer. Puuha. det var uoverskueligt, og det tog mig ekstremt lang tid at handle. Alligevel kom jeg ofte hjem med vare, som jeg så senere opdagede at vi altså ikke måtte spise. Derfor kan jeg kun anbefale at lave så meget selv som overhovedet muligt. Specielt af søde sager og kage. På den måde styre du selv hvilke sødemidler du ønsker at indtage, og kan nemmest undgå uhensigtsmæssig tilsætningsstoffer og produkter der påvirker dit blodsukker for meget.

Da det ikke er alle madvare man har tid eller mulighed for at lave selv, er der selvfølgelige vigtigt at vide hvad man kigger efter. Som du nok har bemærket, indeholder varedeklarationen et fint skema, hvor der et eller andet sted er en rubrik, hvor der står “Kulhydrater”, og her ud for står der så en mængde. Det er nettop denne rubrik, du skal være opmærksom på, når du handler vare. Kategorien kulhydrater dækker nemlig over alle de vare, der indeholder sukker. Lige under Kulhydrater står der “heraf sukker”, og her kan du se hvor stor en del af kulhydraterne der er sukker. Denne kategori skal selv sagt helst være lav i forhold til alle de andre komponenter.

Et andet sted du skal kigge er i ingredienslisten. Her er ingredienserne opgivet i den rækkefølge hvoraf der er mest i. Det vil altså sige, at hvis sukker står først i indholdsfortegnelsen, så er der mest sukker i produktet. Du skal derfor altid gå efter produkter, hvor sukker og sødemidler står så langt tilbage i ingredienslisten som muligt, for at undgå de produkter med størst mængde af sukker og sødemidler.

Så vidt muligt går jeg selv efter produkter, der indeholder naturlige sødemidler, da jeg ikke bryder mig om tanken om at fylde mig med for mange kunstige stoffer. Mit forktruekende naturlige sødemiddel er stevia, som søder 30 gange så meget som almindeligt sukker. Stevia opføre sig kemisk på samme måde som sukker, og har ingen eftersmag. Forskning viser at setvia er fuldstendigt sikkert at anvende inden for de anbefalede mængder, også for gravide og ammende. Det påvirker heller ikke fertiliteten, hvilket jo er alt afgørende for mig, som jo netop er på KISS-kost for at optimere min fertilitet mest muligt. Det bedste ved Stevia er, at det giver hjernen en sukkermæthedsfornemmelse, hvilket gør at man føler, at sukker behovet er dækket ind.

Selv om jeg er stor tilhænger af naturlige sødemidler, betyder det dog ikke at jeg undgår det kunstige helt. Et af de sødemidler det næsten er umuligt at undgå er Aspartame. Aspartame er måske et af de mest brugte sødemidler, og søder omkring 200 gange mere end almindeligt sukker. Det findes i både drikkevare, slik, sukkerfit tyggegummi, yoghurt, desserter, mm. Der er blevet forsket enormt meget i Aspartame, og det skulle være helt ufarligt, så længe man holder sig til den dagligt anbefalet dosis. Desværre har Aspartam, som så mange andre kunstige sødemidler, den ulæmpe, at den ikke tilfredsstiller sukkermæthedsfornemmelsen, som stevia for eksempel gør. Det kan blandt andet betyder, at man kommer til at spise ting man ikke burde, fordi behovet for noget sødt ikke er blevet stillet.

Madlavning og bagning med sødemidler

Når den søde tand melder sig, har jeg det i virkeligheden aller bedst med selv at lave det jeg spiser. Så ved jeg nemlig præcis hvad der er i, og jeg ved at de råvare der er brugt, er i orden, og efter min standart. Igennem det seneste år, er der derfor blevet skiftet ud i sødemidlerne et par gange. Et af de sødemidler jeg gentagende gange er vent tilbage til, er Sukrin, og jeg tror ikke at det er et sødemiddel der kommer til at forlade mit køkken igen foreløbigt.

Sukrin fås i flere varianter, men fælles for dem er, at de med undtagelse af sukrin gold, ikke indeholder en eneste kalorie. Sukrin er et naturligt sødemiddel, med en ren og sød smag der minder meget om almindelig sukker, i forhold til andre naturlige sødemidler på markedet.

Rent kemisk er Sukrin et sukkeralkohol, kaldet erytritol, men i modsætning til mange andre sukkeralkoholler, som ofte virker afførende hvis de indtages i større mængder, medføre erytritol ingen fordøjelsesbesvær, og har ingen afførende effekt. Det skyldes at stoffet absorberes i tyndtarmen, i stedet for tyktarmen. Herfra transporteres det videre til blodbanerne. Da vi mennesker ikke har noget enzym til at nedbryde dette stof, bliver det udskilt uforandret i vores urin.

Det at vi ikke har noget enzym til at nedbryde eryhritol, gør også at det ingen skadelig effekt har på tænderne. Bakterierne i munden kan ganske enkelt ikke nedbryde molekylet.

De mange varianter af sukrin, gør det nemt at udskifte sukkert i diverse opskrifter, da der er en erstatning for stort set alle former for almindelig sukker. Den almindelige Sukrin, i den røde indpakning er den der kommer tættest på den almindelige hvide sukker vi alle kender så godt. Den er dog ikke helt lige så sød som almindelig sukker, idet det kun søder omkring 70 procent i forhold til almindeligt sukker. Den fås dog også i en lidt mørkere rød, der hedder Sukrin:1. Her er der tilsat en lille smule stevia, hvilket gør at den kan erstatte sukkeret i forholdet 1 til 1. Herudover er der Sukrin melis, som kan fungere som erstatning for florsukker, og Sukrin gold, der kan erstatte brun farin. Sidst men ikke mindst, er der Sukrin +, som er sukrin der er smeltet sammen med stevia, så det søder dobbelt så meget som almindeligt sukker.

Hver især har disse forskellige varianter deres anvendelsesområde, og jeg bruger selv alle varianterne i mit køkken. Det er dog værd at være opmærksom på, at sukrin gold, bør anvendes med måde, da det kan påvirke blodsukkeret minimalt. Generelt vil jeg dog sige, at man ikke skal anvende sødemidler mere end hvad man ville anvende almindeligt sukker. Det er altid vigtigt at bevare en sund og varieret kost, og de søde sager er for det meste forbeholdt til weekender og særlige lejligheder. Så tænk over mængderne.

Ud over sukrin, har jeg også forsøgt mig med deverse sødemidler fra Easis. Heriblandt perfekt sød, perfekt strø, perfekt sødetabs og perfekt fit. Selv om de søde ganske fortrinligt, og har en god smag, er jeg dog ikke så vil med dem. Det skyldes at perfekt sød, strø og sødetabs er fremstillet af kunstige sødemidler, og derfor mener jeg at man skal bruge det absolut med måde, og kun i sjælende tilfælde. Herudover har jeg fornyligt lært, at perfekt fit har en rigtig dårlig sammensætning, som simpelthen ikke er gavnlig, og specielt ikke hvis man lider af PCO/PCOS.

Sidst men ikke mindst vil jeg lige skrive lidt om stevia. Jeg har prøvet flere former for stevia, idet den findes i mange varianter. Nogle er tilsat andre stoffer, og det skal man altså lige være opmærksom på. Jeg fik en gang købt en lille gul flaske, som jeg selvfølgelig ikke kan huske mærket på nu, men den røg faktisk direkte i skraldespanden, da den var ekstrem bitter i eftersmagen. Prøv så vidt muligt at købe så rent et produkt du kan finde.

For nyligt var jeg selv forbi en helsebutik, hvor jeg købte Steviasød. En lille hvid bøtte, med grøn etikette. Bøtten indeholder stevia, blandet op med erythitol, og er 5 gange sødere end almindelig sukker. Det skal derfor bruges med yderste forsigtighed og respekt. Det kan både bruget i kaffe, te og andre kolde og varme drikke, men kan også bruges i madlavning og bagning. Det er særdeles anvendeligt i opskrifter hvor det normale sukker-indhold er meget højt. Det man bare skal huske på, når man bruger stevia som erstatning for sukker, er at den “fylde” som sukkeret ellers ville have i opskriften, skal erstattes af noget andet. Da stevia søder mere end sukker, kommer det jo naturligvis ikke til at fylde lige så meget som sukkeret ellers ville have gjort.

Man kan gøre flere ting, alt efter hvilken opskrift man sidder med:

  1. En af de ting der kan erstatte fylden fra sukkeret er banan. Jeg vil dog råde til at være forsigtig med at bare at erstatte med banan hver gang, da banan er en af de frugter der befinder sig i en gråzone i forhold til KISS-kost. Hvis du begrænser mængden og ikke spiser meget modne bananer, kan bananer indgå i en varierer KISS-kost.
  2. En anden ting du kan erstatte fylden med er revet æble, og det kan være super lækkert i foreksempel en grov bolle.
  3. På samme måde kan du også erstatte med revende gulerødder. Vær opmærksom på, at hvis man spiser en kogt gulerod alene, så påvirker den blodsukkeret, men spiser man den i et måltid med fedt og protein, så er den ok engang imellem.
  4. En fjerde mulighed jeg vil nævner er revet squash. Squash er super sundt, og påvirker ikke blodsukkeret, men passer selv sagt ikke til alle opskrifter.
  5. Til sidst vil jeg lige nævner, at der i mange opskrifter i forvenen er brugt banan eller andre naturligt sødende madvare. I nogle tilfælde er en mulighed at ersatte den cremede konsistens som foreksempel banan giver, ved at bruge cashewnødder eller kokosmælk, og så tilføre sødmen med lidt stevia eller andet sødemiddel. I nogle tilfælde kan man også bruge mango, men brug kun mango, hvis de andre alternativer ikke virker, da det også påvirker blodsukkeret, og derfor skal indtages i moderate mængder.

Uanset hvad du vælger at erstatte med, så husk på at alt skal være med måde, og afbalanceret i forhold til din øvrige kost. Det er okay at spise lidt banan og lidt mango. Det er sunde madvare, med gode næringsstoffer! Så længe du ikke overdriver. Det er vigtigt at du føler dig godt tilpas i din krop, med de valg du foretager i køkkenet.

Når du har for travlt til at lave dine søde sager selv.

Ind i mellem melder den søde tand sig på tidspunkter hvor der ikke er tid til at stå i køkkenet, og man måske ikke lige har fået forberedt sig, og lige har noget liggende i køleskabet eller fryseren. Her kan jeg varmt anbefale Nelli dellies. Nellie Delllies er slik som er udviklet i et tæt samarbejde mellem EASIS og Toms. Nellie Dellies er det første slik i verden, hvor man har erstattet sukker med en kombination af intensive sødemidler og plantefibre – blandt andet fra majs og hvede. Det gør, at Nellie Dellies har en kaloriereduktion, der er langt større end tilsvarende sukkerfri produkter. Jeg vil dog lige komme med en lille advareles om, at et for stort indtag, kan give ubehag i maven. Helt præcist hvad der gør det i dette tilfælde ved jeg ikke helt, for som vi har været inde på, burde der ikke være noget problem i forhold til stevia.

Herudover er nogle af de søde sager jeg tillader mig at spise ind i mellem, softbare fra Easis. For nyligt prøvede jeg også deres chokolademousse, men må desværre sige at jeg IKKE er imponeret. Smagen var egentlig fin nok, men konsistensen var på ingen måde hvad jeg forventede af en mousse. Den var i virkeligheden mere budding agtig, og det bryder jeg mig bestemt ikke om.

De afsluttende ord

Hvis du af den ene eller anden grund ønsker at undgå kunstige sødemidler, og/eller andre former for kunstige tilsætningsstoffer, så køb Økologisk. Det er nemlig ikke tilladt at tilføre kunstige sødemidler til økologi. På den måde går du ikke helt galt i byen, og det kan være det sikreste valg hvis du er ny i det sukkerfrie.

Hvis du lige er startet på en sukkerfri kost, eller overvejer det, kan det hele virke meget uoverskuelig, og det kan være svært at holde sig fra sukkerskålen. Sørg derfor for at smid alt hvad du har af sukker ud, eller giv det til nogen der kan bruge det. Særligt de første 14 dage kan være svære, fordi man lige skal ud af den sukker afhængighed man har opbygget. Derefter Bliver det nemmere, og på et tidspunkt vil du måske opleve at du ikke har lige så meget lyst til søde sager som førhen. Dermed ikke sagt at man ikke kan have perioder hvor den søde tand virkelig melder sig.

Jeg håber at dette indlæg kan hjælpe dig der gerne vil i gang med at spise sukkerfrit. Mangler du inspiration, så arbejder jeg løbende på nye opskrifter som kommer op på siden efterhånden som jeg føler at de er af sådan en kvalitet at jeg kan være dem bekendt.

God fornøjelse

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.