Spis mørk Chokoldade hver dag

Hold da op, hvor blev det bare MANDAG lige pludselig. Eller, det blev det da i hvert fald for mig. Weekenden er slut, og for mange betyder det også at de skal tilbage til en kedelig hverdag, uden slik og kage, som man måske ellers har fornøjet sig med i weekenden. Nogle af jer har måske endda besluttet jer for, at gå på slankekur i dag. For hvilken bedre dag at starte med, end en mandag. Selv er jeg jo, som i ved, på KISS-Kost. Hvis du endnu ikke har læst mit indlæg om KISS-kost, så kan du læse det HER!

Jeg tror aldrig jeg havde klaret mig så mange måneder på KISS-kost, hvis ikke jeg havde et eller andet at se frem til hver dag. En slags Belønning om du vil. Jeg tror heller ikke jeg ville holde ret lang tid på en Slankekur, hvis al ting bare var sure forbud. Jeg dur ikke til forbud, for hvis nogen siger at der er noget jeg ikke må få, så helmer jeg ikke før jeg får det. Jeg skal altså ha en gulerod foran snuden. Hvis du selv har det sådan, så kommer der her en rigtig god nyhed! For hvis du ellers spiser nogenlunde fornuftigt, så kan du med god samvittighed spise lidt mørk chokolade hver dag! Jeg spiser selv 3 stykker mørk chokolade (over 85%), HVER DAG!

Lyder det for godt til at være sandt? det er det ikke! En lille smule mørk chokolade er faktisk sundt for vores helbrede. Det skyldes, at kakaoen i den mørke chokolade, indeholder en række stoffer, som er godt for hjertsundheden. Disse stoffer kan nemlig modvirke betændelse i blodårene og dannelse af åreforkalkning. Herudover virke de blodtrykssænkende, samt forbedre blodets fedtstoffer. Og så kan vi jo ikke komme uden om chokoladens positive påvirkning af vores humør. Det skyldes, at chokoladen frigør nogle stoffer i hjernen, som modvirker stress, og øger følelsen af velvære.

Disse stoffer findes også i grøn te, rødvin, grøntsager, frugter og nødder, men kakao og mørk chokolade indeholder en langt større mængde end de øvrige fødevare.

Når det ikke er helt ligegyldig hvilken chokolade du spiser, så skyldes det, at de sundhedsgavnlige stoffer stammer fra kakaoen. Kakaoen findes i kakaomassen, og kakaopulveren, og jo mørkere chokoladen er, jo højere er indholdet af kakao og kakaomasse.  Hvad angår hvid chokolade, så er det lavet af kakaosmør, som eneste kakaoingrediens, og kakaosmør indeholder IKKE disse sundhedgavnlige stoffer. Så gå uden om den hvide chokolade, og spis så mørk chokolade du kan (helst over 85%).

Mængden er heller ikke helt ligegyldig. Mørk chokolade indeholder en held del kalorier, så det siger sig selv, at hvis du spiser for meget, så ender du med at tage på i vægt.

Inden du helt afviser, og fortæller mig at du ikke kan lide mørk chokolade, så giv det lige en chance. Jeg var ikke selv særlig stor fan af mørk chokolade førhen. Mit forhold til mørk chokolade var, at det var noget gamle damer spiste. Men mørk chokolade er noget man skal LÆRE at spise. For de fleste i hvert fald. Jeg knækker altid min chokolade ud i mindre stykker, som jeg så sidder og hygger mig med. Det har ikke kun gjort det nemmere at lære at spise det, men det gør også at jeg føler at jeg får mere ud af det. De 3 stykker føles lige pludselig som meget mere.

Hvornår man spiser det, er selvfølgelig helt op til en selv, men jeg spiser det altid om aftenen, efter aftensmad, når jeg sidder og slapper af. Det gør en KÆMPE forskel for mig, at jeg har min 3 stykker mørk chokolade at se frem til hver dag. Det har gjort det meget nemmere for mig, at sige nej til hverdagens små fristelser. Til gengæld kan jeg blive virkelig sur, ja næsten hysterisk, hvis jeg opdager at vi ikke har mere chokolade tilbage, fordi vi har glemt at købe ind.

Den chokolade jeg har været gladest for ind til nu, er marabou premium på 86%. Lige nu er jeg dog i færd med at afprøve Lindt Excellence på henholdsvis 85% og 90%. Jeg er ikke helt sikker på, om jeg kan li den når den kommer helt op på 90%. Jeg føler at den bliver meget fed lige pludselig.

Har du en yndlings chokolade? Fortæl mig om det i kommentarfeltet herunder.
Fortsat rigtig dejlig Mandag der ude! 😀

Lignende indlæg

Kommenter

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.